Full fart framåt när nya 56:an tar form vid Äs

Arbetet med den nya förbifarten på 56:an vid Äs tuffar på i oförminskad takt. Och där finns en hel del berg som måste sprängas. "Om vi har berg vill vi använda det i vägens uppbyggnad eftersom det ger bra bärighet", säger Torbjörn Arvidsson på Trafikverket.

Torbjörn Arvidsson på Trafikverket visar hur den nya förbifarten tar form.

Torbjörn Arvidsson på Trafikverket visar hur den nya förbifarten tar form.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm/Alberga2023-09-30 06:06

Regnet faller och upphör om vartannat när tidningen hälsar på vid vägbygget i Äs. Hela sträckan mellan Katrineholm och Alberga ska bli mötesfri landsväg, ett arbete som väntas bli helt klart först till årsskiftet 2025/2026. Vid Äs blir det en förbifart öster om samhället. 

Det pågår arbeten på flera håll utmed sträckan, bland annat på den södra delen. Men de flesta resurserna är koncentrerade till den nya förbifarten vid Äs. Där jobbar flera grävmaskiner och dumprar som far fram och tillbaka och håller minst tio personer sysselsatta.

undefined
Torbjörn Arvidsson visar hur den nya korsningen mellan väg 214 och 56 kommer att se ut om några år.

– Anledningen till att dumprarna används mest på förbifarten beror på att en lastad dumper inte får köra på asfaltsvägar. Det blir för hög belastning. Därför använder vi oss av vanliga lastbilar mellan Katrineholm och Bie, säger Torbjörn Arvidsson, delprojektledare. 

Just nu arbetar entreprenören med att bygga upp den så kallade vägbanken vid Äs. Samtidigt finns det mycket berg som behöver sprängas innan vägen kan ta form helt och hållet. Krossat berg återanvänds sedan i vägens uppbyggnad. 

– En stor utmaning är att hitta balansen mellan bra och dåliga material, särskilt i befintlig miljö. Lera vill man inte ha, mer morän eller berg. Det är också lättare att bygga i ny sträckning. Om vi har berg vill vi använda det i vägens uppbyggnad eftersom det ger bra bärighet. 

undefined
Det finns mycket berg som behöver sprängas och krossas på förbifarten vid Äs.

Mellan Katrineholm och Bie jobbar man bland annat med att göra i ordning vägens sidoområden. Vid Strängstorp har man samtidigt stött på mer berg än vad man visste att det fanns från början. Därför blir det ytterligare sprängningar i området inom kort. 

I slutet av oktober ska trafiken flyttas tillbaka till den ordinarie vägen i Strängstorp, över den nya gång- och cykeltunneln. Därefter ska den tillfälliga förbiledningen alldeles intill rivas. Några kilometer söder om bron jobbar entreprenören med att anlägga en enskild väg. 

– Sammantaget på den södra sträckan jobbar vi med att göra klart så mycket som möjligt. Det mesta av asfalteringen kommer dock att ske först nästa år. Hösten är redan här och det går snabbt nu, säger Torbjörn Arvidsson. 

Förra veckan kunde Kuriren berätta om den kritik som riktats mot vägbygget från två Biebor, som anser att bygget går alldeles för sakta.

– Det är upp till entreprenören att styra sitt arbete och att det kan upplevas som hattigt beror på vilka resurser de har tillgång till, sa Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket, till tidningen då. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!