Viktig milstolpe har nåtts i storbygget utanför stan

En viktig del i projektet med ombyggnationen av riksväg 56 har påbörjats. Samtidigt ser det ut som att andra tillhörande arbeten kommer i gång först till våren. "I dag finns det ingen signerad underentreprenör", säger Camilla Karlsson på Trafikverket.

Slänt- och dikesarbeten pågår för fullt utmed riksväg 56. På bild ses också Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket.

Slänt- och dikesarbeten pågår för fullt utmed riksväg 56. På bild ses också Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket.

Foto: Jimmy Persson och Carina Ekdahl

Katrineholm/Alberga2023-11-02 18:11

Arbetet med att bygga om 56:an till mötesfri landsväg går vidare. Den senaste tiden har det åter varit mer aktivitet på den södra delen av sträckan, mellan Katrineholm och Bie. En del beläggningsarbeten har genomförts, däribland vid Karsudden och på bron i Strängstorp.

– För den som åker mellan Katrineholm och Bie börjar det se trevligt ut och vissa delar är snart klara, vilket är skönt. Vi jobbar vidare med släntarbeten. I mitten av november är tanken att vi ska flytta över trafiken till bron i Strängstorp. Dock blir det nog inte några fler asfalteringsarbeten på sträckan förrän nästa år, säger Torbjörn Arvidsson, delprojektledare på Trafikverket. 

undefined
Torbjörn Arvidsson, delprojektledare på Trafikverket.

I Strängstorp pågår också sprängningsarbeten, liksom mellan Bie och Strängstorp. Dessutom pågår arbeten med förbifarten i Äs. 

– Där arbetar vi med att snygga till den rörbro som vi har lagt ned i Getebodabäcken, på åkern vid Äs. Dessutom jobbar vi med att schakta fram berg, säger Torbjörn Arvidsson. 

Mellan Katrineholm och Bie ska det byggas en cykelbana, som kommunen tidigare har aviserat ska beläggas med asfalt. Under cykelbanan ska det grävas ned vatten- och avloppsledningar. Ledningarna ska sedan fortsätta till Äs. 

undefined
I Strängstorp pågår sprängningsarbeten.

Hur går det med cykelbanan och va-ledningarna?

– De har påbörjat arbetet med cykelbanan. Anledningen till att det har dragit ut på tiden beror på att det har tagit lång tid vid infarten till Karsudden, bland annat med belysningsfundament och busshållplats. Det har inte varit så effektivt. Tanken är att börja med va-ledningarna i april. När man återfyller bygger man upp cykelbanan samtidigt, säger Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket. 

Hon låter det vara osagt om företaget som bygger om vägen, Sacyr Hellsténs, ska ta in underentreprenörer för arbetet med cykelbanan och va-ledningarna, alternativt om de ska göra det på egen hand. 

– I dag finns det ingen signerad underentreprenör. De kan själva välja att utföra arbetet om de har resurser, säger hon. 

Hur blir det med asfalteringen av cykelbanan?

– Kommunen har lämnat önskemål om att vi ska asfaltera den. Vi har tagit fram ett avtal, men kommunen har ännu inte signerat det, säger Camilla Karlsson.

Sent på torsdagseftermiddagen lämnade samhällsbyggnadsförvaltningen besked om att gång- och cykelbanan ska asfalteras. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!