I maj förra året gick starten för ombyggnationen av riksväg 56, till mötesfri landsväg mellan Katrineholm och Alberga. Det var först i höstas som bygget kom i gång på allvar och började påverka trafiken utmed sträckan.
Planen var att etappen mellan Katrineholm och Bie skulle invigas i höst och att hela sträckan skulle stå klar till julen 2024. Så kommer det inte att bli. Nu meddelar Trafikverket att vägbygget försenas ett år. Det innebär att etappen fram till Bie blir klar nästa höst och projektet som helhet till årsskiftet 2025/2026. Flera utmaningar ligger bakom att trafikanterna nu får räkna med mer störningar.
– Det har varit mycket problem, bland annat med längsgående kablar som vi har behövt hantera, vilket har försvårat för entreprenören. Visst kände vi till dem och var medvetna om att de kunde innebära bekymmer, säger Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket.
Det är Sacyr Hellsténs HB som bygger om vägen, ett konsortium bestående av Sacyr från Spanien och Hellsténs från Eskilstuna. Ombyggnationen av 56:an är Sacyrs första projekt i Sverige, vilket också har sina utmaningar.
– Eftersom vi hade en ny leverantör på marknaden blev det en trög byggstart, vilket beror på att det tar lite tid att sätta en organisation. Nu tycker jag dock att det börjar rulla på lite bättre, säger Camilla Karlsson.
Samtidigt har entreprenören vissa restriktioner, vilket gör att de inte får jobba på hela sträckan samtidigt.
– De måste förhålla sig till de två påbörjade etapperna för att inte påverka trafiken alltför mycket, vilket begränsar deras framfart, säger hon och syftar på att entreprenören ännu inte får utföra några större arbeten på sträckan mellan Bie och Äs.
Finns det några andra utmaningar?
– Det är alltid utmaningar i alla projekt. En av de större utmaningarna är att det är en så lång sträcka och att man ska få en överblick över hela projektens längd och vilka schaktmassor som ska flyttas var. Det är inte lätt att få till planeringen på ett effektivt sätt.
Att upphandlingen drog ut på tiden ska också ligga bakom förseningen.
– Vi var lite sena när det gäller tilldelning av entreprenör. Vi behövde lite mer tid i upphandlingsförfarandet, vilket gjorde att byggstarten hamnade mitt under den bästa säsongen för byggnation, säger Camilla Karlsson.