Så påverkas fastighetsägare när riksväg 56 byggs om

Trafikverket ska ta åtskilliga hektar mark i anspråk när riksväg 56 byggs om. Dessutom ska ett hus rivas. Tidningen reder ut hur vägprojektet kommer att påverka de boende framöver.

När riksväg 56 är färdigbyggd kommer den till största del att få en tillåten hastighet på 100 kilometer i timmen.

När riksväg 56 är färdigbyggd kommer den till största del att få en tillåten hastighet på 100 kilometer i timmen.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm/Alberga2021-01-25 11:49

Som tidningen har berättat många gånger genom årens lopp kommer riksväg 56 mellan Katrineholm och Alberga att byggas om till mötesfri väg och till största del få en tillåten hastighet på 100 kilometer i timmen. Delar av sträckan blir så kallad 2+1-väg, medan resterande del blir 1+1-väg. 

Förbi Hjälmaresund blir det dock någon kilometer uppehåll i mitträcket. Anledningen är att det inte går att sätta mitträcke på befintliga broar. Därför planeras hastigheten att bli 80 kilometer i timmen där. 

– Även om det inte blir något mitträcke kommer vi att snygga till sträckan med nya sidoräcken. Dessutom blir det även ny beläggning, säger Jan Nyman, projektledare på Trafikverket. 

Längre söderut, i närheten av korsningen med länsväg 214, kommer vägen att gå i en ny sträckning där det i dag är åkermark. Även där blir det uppehåll i mitträcket för att inte påverka synen av landskapet negativt, men också för att viltet ska kunna passera. Hastigheten förbi odlingslandskapet planeras att bli 80 kilometer i timmen. 

undefined
Riksväg 56 ska mötessepareras med mitträcke. Den här vägstumpen, norr om korsningen med länsväg 214, kommer dock att bli enskild väg. Detta eftersom 56:an får en ny sträckning förbi området.

Vägen kommer sedan att fortsätta förbi Äs. Det innebär att befintlig korsning med väg 214 flyttas mot Hållstahållet till. Dessutom kommer korsningen att se annorlunda ut än vad den gör i dag. 

– Korsningen kommer att sidoförskjutas. Dessutom kommer inte länsväg 214 passera rakt över riksväg 56 som i dag, utan det kommer att bli två ut- och infarter till länsväg 214, snett mitt emot varandra. Du måste alltså köra ut på 56:an för att sedan svänga in igen för att kunna fortsätta mot Hållsta. Anledningen är att förbättra trafiksäkerheten, säger Jan Nyman. 

I samband med vägprojektet kommer flera hektar mark att lösas in av Trafikverket. Totalt rör det sig om drygt 86 hektar. Norr om befintlig korsning med länsväg 214 mot Alberga till, vid Grindstugan, ska dessutom ett bostadshus rivas. 

– Anledningen till rivningen beror inte på att riksväg 56 ska gå där, utan på att en enskild väg ska anläggas där. Det kommer att bli en ut- och infart för de boende i närheten, säger Magnus Nicklasson, markförhandlare på Trafikverket. 

En oberoende värdering av fastigheten kommer att göras innan marken tas i anspråk och huset kan rivas. Exakt vad kostnaden blir för Trafikverket att lösa in huset eller någon annan mark utmed sträckan, är ännu inte klart, enligt myndigheten. Däremot är det marknadsmässig ersättning som gäller. 

Tidningen har sökt ägarna till huset som kommer att rivas, men de vill inte medverka i den här artikeln. Vi har även tagit kontakt med andra fastighetsägare som på olika sätt påverkas av den nya vägen. Även där är det locket på. 

undefined
Lite längre norrut från platsen där den här bilden är tagen, kommer ett bostadshus på höger sida om vägen att rivas.

Som vi berättat tidigare ska brunnsinventering ske utmed sträckan under våren eller sommaren. 

Planen är fortsatt att en kontrakterad entreprenör ska finnas på plats i höst, i september eller i oktober, så att vägbygget kan påbörjas. 

– Förhoppningen är att spaden ska sättas i marken innan året är slut, även om jag inte på förhand kan berätta exakt hur entreprenören kommer att lägga upp arbetet. Hela sträckan mellan Katrineholm och Alberga byggs som ett projekt, men vi kommer att börja med sträckan mellan Katrineholm och Bie. Anledningen är att den delen ska vara färdig först, till sommaren 2023, säger Jan Nyman. 

Hela vägbygget beräknas vara klart 2024. 

Alla sträckor av väg 56

Sträcka – Invigd efter ombyggnation (år)

Åby–Simonstorp, 2002

Simonstorp–Ändebol, 2008

Ändebol–Katrineholm, 2012

Katrineholm–Bie, start 2021

Bie–Alberga, start 2021

Alberga–Kungsör, ej finansierad

Kungsör–Tumbo (E20)

Tumbo–Kvicksund, 2002

Kvicksund–Västjädra, pågår

Västjädra–Västerås (E18)

Västerås–Tomta, 2011

Tomta–Sala, 2012

Förbifart Sala, 2008

Sala–Heby, start 2025

Heby–Tärnsjö, 2016

Tärnsjö–Gysinge, 2009

Gysinge–Gävle, ej finansierad

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!