Skarp kritik riktas mot vägbygget: "Inkompetent skött"

Två Biebor riktar kritik mot vägbygget på 56:an. De anser att det går alldeles för långsamt och att det drabbar trafikanterna i hög utsträckning. "Det är inkompetent skött. Trafikverket har heller inte utmärkt sig för att vara duktiga", säger en av personerna.

Vägbygget på 56:an möts av skarp kritik från två Biebor. På bild ses också Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket.

Vägbygget på 56:an möts av skarp kritik från två Biebor. På bild ses också Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket.

Foto: Jimmy Persson och Carina Ekdahl

Katrineholm/Alberga2023-09-21 20:58

Riksväg 56 mellan Katrineholm och Alberga ska bli mötesfri landsväg. Ombyggnationen startade i maj förra året och från början var planen att etappen mellan Katrineholm och Bie skulle ha varit färdig i höst och resterade sträcka till julen 2024. Nu är det ett år försenat. 

– Det har varit mycket problem, bland annat med längsgående kablar som vi har behövt hantera, vilket har försvårat för entreprenören. Eftersom vi hade en ny leverantör på marknaden blev det också en trög byggstart, vilket beror på att det tar lite tid att sätta en organisation. Nu tycker jag dock att det börjar rulla på lite bättre, sa Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket, till Kuriren i maj. 

Men att det rullar på i den takt som krävs håller inte alla med om. Tidningen har träffat ett par bosatta i Bie, som vill vara anonyma, men som tycker att vägbygget är illa hanterat både av entreprenören och Trafikverket. Paret tycker att det är brist på resurser. 

– Det är inkompetent skött. Trafikverket har heller inte utmärkt sig för att vara duktiga. Jag undrar varför det har gått så snett? Arbetarna bara far runt på olika håll, utan att göra färdigt på ett ställe i taget. Sedan är det synd att människor sitter på offentliga uppdrag som de har svårt att klara av. Jag tycker att det är ett riktigt dåligt bygge, säger mannen i hushållet. 

Ytterligare en sak som paret har reagerat på är de olika hastighetsbegränsningarna, främst mellan Katrineholm och Bie. På sina håll är det 50 kilometer i timmen, utan att det är någon större arbetsaktivitet på platsen, däribland strax söder om Strängstorp. 

– Det finns ju inte en käft att köra över där. De står inne i skogen och bygger en enskild väg, säger mannen. 

Hustrun håller med. 

– Sedan står det även 50-skyltar på raksträckan utanför Bie, utan att något händer. Det är inaktiviteten vi alla irriterar oss på. Ingen tycker att det är roligt. Jag har förståelse för att de måste bygga om vägen och att det är trafikpåverkan, men det blir aldrig klart, säger kvinnan. 

Camilla Karlsson på Trafikverket har förståelse för reaktionerna, men säger att det är upp till entreprenören att styra sitt arbete. 

– I ett sådant här stort projekt kan det ske oväntade saker, men entreprenören tror på den nya tidsplanen som finns. Det är upp till dem att styra sitt arbete och att det kan upplevas som hattigt beror på vilka resurser de har tillgång till, säger Camilla Karlsson. 

Hon bemöter också kritiken mot hastighetsnedsänkningarna. 

– Aktiviteten kan variera vid de olika platserna och det kan också vara korsande byggtrafik, vilket gjort att vi fått sänka hastigheten. 

undefined
Torbjörn Arvidsson, konsult som projektledare åt Trafikverket.

Hennes kollega, den biträdande projektledaren Torbjörn Arvidsson, väljer också att svara på tidningens frågor. 

Vad tänker du om kritiken kring att det inte blir färdigt på ett ställe innan man börjar på nästa?

– Från Trafikverkets sida har vi styrt att entreprenören inte får jobba på för många ställen samtidigt. Det skulle göra att det blev ännu mer uppstyckat. Sedan kan man säkert ha synpunkter på att man inte har gjort färdigt, men det har blivit bättre. För allas bästa vill vi skydda oss och entreprenören. Man får inte spä på ett redan dåligt rykte, säger Torbjörn Arvidsson. 

Tidningen har bett entreprenören Sacyr Hellsténs att svara på skriftliga frågor, men de har avböjt. 

Alla sträckor av väg 56

Sträcka – Invigd efter ombyggnation (år)

Åby–Simonstorp, 2002

Simonstorp–Ändebol, 2008

Ändebol–Katrineholm, 2012

Katrineholm–Alberga, pågår

Alberga–Kungsör, ej finansierad

Kungsör–Tumbo (E20)

Tumbo–Kvicksund, 2002

Kvicksund–Västjädra, 2022

Västjädra–Västerås (E18)

Västerås–Tomta, 2011

Tomta–Sala, 2012

Förbifart Sala, 2008

Sala–Heby, start 2024–2026

Heby–Tärnsjö, 2016

Tärnsjö–Gysinge, 2009

Gysinge–Gävle, ej finansierad

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!