Någon gång under första halvåret 2022, troligtvis omkring påsk, ska riksväg 56 mellan Katrineholm och Alberga börja byggas om till mötesfri landsväg med mitträcke, ett projekt som kostar över en halv miljard kronor. På nästan hela sträckan kommer hastigheten att bli 100 kilometer i timmen. Trafikverket håller just nu på och upphandlar vem som ska bygga vägen. Före jul ska upphandlingen vara klar.
Det är långt ifrån det enda som händer. Som tidningen berättat tidigare håller skogen utmed sträckan på att avverkas. Skogstjänst i Linköping sköter avverkningen på uppdrag av Trafikverket, men det är underentreprenören Jörgen Karlberg, som driver KSI i Kungsör, som gör grovjobbet. Tillsammans med sin son och några andra personer fäller de skog som motsvarar omkring 12 000 kubikmeter virke.
– Vårt arbete förändrar landskapet. Om jag åker förbi här när vägen är klar kanske jag får berätta för barnbarnen att jag var med och högg ned skogen. Hittills har jobbet gått bra, men det är lite spänt. Även om vi har bra maskiner kan det gå fel då vissa träd lutar och kan falla över vägen. Därför sparar vi några träd som står för nära vägkanten, som några specialister får ta ned senare, säger Jörgen Karlberg.
Trafikverket har satt upp stolpar målade med blått som visar var avverkningsgränsen går. Träd som har en orange prick ska fällas.
Med hjälp av en skördare som väger 22 ton, en skogsmaskin som fäller och kvistar träden, går arbetet för Jörgen Karlberg snabbt framåt. Efteråt ska en skotare, en annan typ av skogsmaskin med en gripklo och en slags kärra, transportera stockarna till en upplagsplats. Dit kommer timmerbilar och lastar. Sist men inte minst ska allt ris samlas ihop och köras bort.
Blir det aldrig långtråkigt att sitta instängd i hytten?
– Nej, jag tycker att det är roligt. Det är ett avslappnande arbete och jag brukar lyssna på Spotify eller en ljudbok när jag arbetar. Ibland ringer jag också någon kollega för att prata lite, säger Jörgen Karlberg.
Mellan Bie och Äs är arbetet nästan färdigt. Nyligen har skog också avverkats mellan de två infarterna till Bie. Därefter fortsätter arbetet till Katrineholm. Sist ut är sträckan mellan Äs och Alberga. Förhoppningen är att avverkningen ska vara klar någon gång i september.