Uppskattningsvis hade ett 70-tal besökare samlats i Julita skola pÄ tisdagskvÀllen, nÀr Trafikverket och entreprenören Sacyr Hellsténs berÀttade om projektet att bygga om vÀg 56, mellan Katrineholm och Alberga, till mötesfri landsvÀg.
â I dagslĂ€get har vi 20 procent tung trafik pĂ„ vĂ€gen. Nu bygger vi om för ökad sĂ€kerhet för fordonstrafik, men ocksĂ„ för cyklister mellan Katrineholm och Bie, berĂ€ttade Camilla Karlsson, projektledare pĂ„ Trafikverket.
Myndigheten hade inte tÀnkt fastna i detaljer, men nÄgra ur allmÀnheten tog ÀndÄ tillfÀllet i akt att stÀlla sina hjÀrtefrÄgor.
SÀkerheten vid den norra utfarten i StrÀngstorp var en sak som diskuterades. Boende tror att utfarten kommer att bli otrygg nÀr mittrÀcke sÀtts upp, dÄ sikten kan bli skymd och hastigheten höjs till 100. Trafikverket försÀkrade att entreprenören kommer att göra sitt yttersta för att utfarten ska bli sÄ sÀker som möjligt. NÄgon tyckte dock att dagens södra infart borde behÄllas.
â I vĂ€gplanen ska den södra infarten bort, men just nu tittar vi pĂ„ om den kan vara kvar. Vi kan dock inte lova nĂ„got, sa Camilla Karlsson.
En annan farhÄga frÄn boende i StrÀngstorp Àr de nya busshÄllplatserna. I dag kör bussarna in i samhÀllet, men nÀr bygget Àr klart blir det nya hÄllplatser pÄ bÀgge sidor om 100-vÀgen. Boende Àr rÀdda för att barnen ska bli pÄkörda nÀr de vÀntar pÄ bussen pÄ vÀg till skolan. NÄgot Trafikverket inte tycker att de ska oroa sig för. Dessutom byggs en gÄngtunnel under vÀgen sÄ att man slipper korsa den.
â Det finns vĂ€ldigt mĂ„nga hĂ„llplatser lĂ€ngs med vĂ€garna och jag tror att kommunen ska sĂ€tta upp en busskur pĂ„ den ena sidan, avskild frĂ„n vĂ€gen. Lokaltrafiken kommer ocksĂ„ att kunna se om nĂ„gon vĂ€ntar vid hĂ„llplatserna, vilket kan spara tid jĂ€mfört med att köra in i samhĂ€llet. Samtidigt vilar ett stort ansvar pĂ„ den som kommer körande, sĂ€ger Torbjörn Arvidsson, delprojektledare pĂ„ Trafikverket.
Britt Solenö bor i Bie och var en av deltagarna pÄ mötet.
â Det Ă€r bra att det blir sĂ€krare mellan hemmet och stan, för i dag Ă€r det vĂ€ldigt mĂ„nga lastbilar, sa hon och önskade att det blir belysning vid den norra och södra utfarten frĂ„n Bie. Trafikverket meddelar att det kommer att bli sĂ„.
Under mötet uppgav entreprenören att de i dagarna har pĂ„börjat etableringen av sitt och Trafikverkets platskontor. Det kommer att placeras 500 meter frĂ„n korsningen mellan riksvĂ€g 56 och lĂ€nsvĂ€g 214, i riktning mot HĂ„llsta. De berĂ€ttade ocksĂ„ att projektet kommer att delas in i tre etapper, utöver förbifarten i Ăs.
Etapp ett, mellan Katrineholm och Bie, pĂ„börjas inom kort och ska vara klar hösten 2023. Bygget av etapp tre, mellan Ăs och Alberga, pĂ„börjas ocksĂ„ snart. Den ska pĂ„gĂ„ till och med hösten 2024, samtidigt som byggandet av förbifarten vid Ăs. Den sista etappen, etapp tvĂ„ mellan Bie och Ăs, pĂ„börjas först hösten 2023 och berĂ€knas vara klar senhösten 2024.
NĂ€sta vecka Ă€r tanken att Sacyr HellstĂ©ns ska börja arbeta pĂ„ vĂ€gen. Det handlar om flytt av ledningar mellan Katrineholm och Bie, respektive Ăs och Alberga. Först nĂ€r ledningarna Ă€r flyttade blir det mer aktivitet utmed strĂ€ckan och större maskiner pĂ„ plats. Redan nu har dock hastigheten sĂ€nkts till 70 förbi Segerhult, dĂ€r en arkeologisk slutundersökning ska genomföras av ett arkeologiföretag.