Uppskattningsvis hade ett 70-tal besökare samlats i Julita skola på tisdagskvällen, när Trafikverket och entreprenören Sacyr Hellsténs berättade om projektet att bygga om väg 56, mellan Katrineholm och Alberga, till mötesfri landsväg.
– I dagsläget har vi 20 procent tung trafik på vägen. Nu bygger vi om för ökad säkerhet för fordonstrafik, men också för cyklister mellan Katrineholm och Bie, berättade Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket.
Myndigheten hade inte tänkt fastna i detaljer, men några ur allmänheten tog ändå tillfället i akt att ställa sina hjärtefrågor.
Säkerheten vid den norra utfarten i Strängstorp var en sak som diskuterades. Boende tror att utfarten kommer att bli otrygg när mitträcke sätts upp, då sikten kan bli skymd och hastigheten höjs till 100. Trafikverket försäkrade att entreprenören kommer att göra sitt yttersta för att utfarten ska bli så säker som möjligt. Någon tyckte dock att dagens södra infart borde behållas.
– I vägplanen ska den södra infarten bort, men just nu tittar vi på om den kan vara kvar. Vi kan dock inte lova något, sa Camilla Karlsson.
En annan farhåga från boende i Strängstorp är de nya busshållplatserna. I dag kör bussarna in i samhället, men när bygget är klart blir det nya hållplatser på bägge sidor om 100-vägen. Boende är rädda för att barnen ska bli påkörda när de väntar på bussen på väg till skolan. Något Trafikverket inte tycker att de ska oroa sig för. Dessutom byggs en gångtunnel under vägen så att man slipper korsa den.
– Det finns väldigt många hållplatser längs med vägarna och jag tror att kommunen ska sätta upp en busskur på den ena sidan, avskild från vägen. Lokaltrafiken kommer också att kunna se om någon väntar vid hållplatserna, vilket kan spara tid jämfört med att köra in i samhället. Samtidigt vilar ett stort ansvar på den som kommer körande, säger Torbjörn Arvidsson, delprojektledare på Trafikverket.
Britt Solenö bor i Bie och var en av deltagarna på mötet.
– Det är bra att det blir säkrare mellan hemmet och stan, för i dag är det väldigt många lastbilar, sa hon och önskade att det blir belysning vid den norra och södra utfarten från Bie. Trafikverket meddelar att det kommer att bli så.
Under mötet uppgav entreprenören att de i dagarna har påbörjat etableringen av sitt och Trafikverkets platskontor. Det kommer att placeras 500 meter från korsningen mellan riksväg 56 och länsväg 214, i riktning mot Hållsta. De berättade också att projektet kommer att delas in i tre etapper, utöver förbifarten i Äs.
Etapp ett, mellan Katrineholm och Bie, påbörjas inom kort och ska vara klar hösten 2023. Bygget av etapp tre, mellan Äs och Alberga, påbörjas också snart. Den ska pågå till och med hösten 2024, samtidigt som byggandet av förbifarten vid Äs. Den sista etappen, etapp två mellan Bie och Äs, påbörjas först hösten 2023 och beräknas vara klar senhösten 2024.
Nästa vecka är tanken att Sacyr Hellsténs ska börja arbeta på vägen. Det handlar om flytt av ledningar mellan Katrineholm och Bie, respektive Äs och Alberga. Först när ledningarna är flyttade blir det mer aktivitet utmed sträckan och större maskiner på plats. Redan nu har dock hastigheten sänkts till 70 förbi Segerhult, där en arkeologisk slutundersökning ska genomföras av ett arkeologiföretag.