De senaste veckorna har tempot bland vägjobbarna utmed 56:an växlats upp. I nuläget finns drygt en handfull fler maskiner på plats jämfört med förra året. I slutet av 2025 planeras den 3,3 mil långa sträckan norr om Katrineholm ha byggts om till mötesfri landsväg.
– Nu händer det mycket, vilket är positivt. På flera fronter har vi stor aktivitet och trafikanterna kommer att påverkas i större utsträckning. Det har blivit en förändring i projektet, då vi har fått in fler resurser. Det finns en sanning i att det tidigare har gått trögt, men nu har vi en positiv trend för hur vi jobbar och en bra dialog med entreprenören, säger Torbjörn Arvidsson, delprojektledare på Trafikverket.
Den första etappen, delen mellan Katrineholm och Bie, ska vara färdig i slutet av det här året. Kompletterande sprängningsarbeten har utförts i Strängstorp och nu håller man på att iordningställa sidoområdena vid den norra infarten till samhället.
– Strax norr om Strängstorp ska vi också gräva ned tre vägtrummor. När arbetet drar i gång kommer trafikanterna att få köra på korta omledningsvägar, med sänkt hastighet som följd, säger Torbjörn Arvidsson.
I höjd med Sunds gärde har man dikat vägen, så att regnvattnet har någonstans att ta vägen när sträckan är färdig. Samtidigt pågår arbeten med underlaget på de delar som har breddats, då nästa steg är att lägga asfalt.
– Senare i år kommer det att bli många beläggningsarbeten. För att störa trafiken så lite som möjligt blir det främst nattarbete, även när vi ska sätta räcken. Breddningssträckorna kan man dock asfaltera under dagtid om man vill, säger Torbjörn Arvidsson.
I dagsläget är det inte klart vilken underentreprenör som ska asfaltera, men enligt Arvidsson borde det vara färdigt inom kort, då det är av största vikt att asfalteringsarbetena kommer i gång så fort vädret tillåter. Samtidigt ser han vissa risker.
– Katrineholm ligger inte i obygden, men det finns inget asfaltverk på sträckan. Det kan göra att det blir lite kvalitetskritiskt att få till logistiken på ett bra sätt, men naturligtvis går det att få tag på asfalt, även om det blir lite omständligare, säger han.
Inom kort ska även arbetet med att lägga ned vatten- och avloppsledningar mellan Katrineholm och Äs påbörjas. Som det ser ut nu är det entreprenören själv, Sacyr Hellsténs, som kommer att utföra jobbet i egen regi, men ta in specialkompetens för svetsarbetena.
Mellan Katrineholm och Bie ska det också byggas en gång- och cykelbana, där Katrineholms kommun går in med pengar för att finansiera att den får asfalt. På denna sträcka kommer vattenledningarna att gå under gång- och cykelbanan.
Nu står det klart att gång- och cykelbanan inte blir färdig förrän nästa år, trots att vägsträckan fram till Bie ska vara klar i december.
– I höjd med Karsudden är det sumpmark, så där behöver vi vänta ett tag. Sedan vill vi att hela cykelbanan ska hinna sätta sig innan den asfalteras. Dock är målet att få upp mitträcken och kunna höja hastigheten till 100 fram till Bie innan årsskiftet, säger Arvidsson.
På förbifart Äs är det något mindre aktivitet just nu, jämfört med hur det har sett ut i vintras. Dock pågår arbeten där också. Entreprenören jobbar med att schakta bort massor intill väg 214, för att få plats med ett krossverk. Under året ska man också börja bygga en bro över den grusväg som leder till Aspens badplats. Brobygget hoppas man komma i gång med före sommaren.
Flest arbetsresurser finns mellan Äs och Hjälmaresund. Entreprenören arbetar bland annat med att göra en ny infart till Uddens fritidsområde. Dessutom ska man inom någon månad leda om trafiken på en cirka 600 meter lång sträcka i höjd med Långkärr.
– Där ska riksväg 56 planas ut, vilket gör att vi måste flytta trafiken till en tillfällig väg. Den tillfälliga vägen asfalteras inte, utan kommer att bestå av grus, med sänkt hastighet som följd, säger Torbjörn Arvidsson.
Samtidigt vill han passa på att skicka med några uppmaningar till trafikanterna.
– Vi vill att folk tar det lugnt i trafiken. Man tjänar inte mycket på att göra en omkörning. För någon vecka sedan hade vi en bilist som blåste om mig på fel sida om mitträcket på bron vid Strängstorp. Som tur är gick det bra den gången, säger han.