När Daphner Uhmeier och hans kollega Steve Wallace tar emot på Sintercasts kontor i Katrineholm visar de på en lång rad leksaksbilar.
De förnekar att de brukar leka med dem under mötena. Men i alla dessa bilmodeller finns det motorer som tillverkats med företagets teknik – ett tecken så gott som något på att Sintercast har fått sitt definitiva genombrott på världsmarknaden.
Sintercast börsintroducerades 1993. Under många år var det ett lovande men olönsamt företag.
Först tio år senare, 2003, började Ford att i större skala använda sig av Sintercasts teknik.
— Det var då det började, säger ekonomidirektören Daphner Uhmeier.
Sedan 2010 går Sintercast med vinst. I samband med bilmässan i Detroit i januari i år stod det klart att bolagets teknik kommer att användas i bensinmotorer för pickupen Ford F 150, Nordamerikas mest sålda bil.
Sintercast har utvecklat en teknik för att tillverka så kallat kompaktgrafitjärn. Det är en typ av järn som kombinerar stor hållfasthet med bra värmeledningsförmåga – egenskaper som är lämpliga i till exempel motorblock, den produkt som står för de absolut största volymerna av Sintercastjärn.
Tack vare att järnet är starkare än så kallat gråjärn, kan motorerna göras lättare och mer effektiva. Det är något som efterfrågas inom motorindustrin, inte minst tack vare hårdare utsläppskrav.
De gjuterier som världen över använder sig av tekniken betalar för detta efter hur mycket järn de tillverkar.
— Därför är vi intresserade av stora och tunga produkter som det tillverkas många av, säger Daphner Uhmeier.
Nu hoppas bolaget att volymerna ska öka ytterligare och nå en ny nivå, inte minst tack vare att Ford alltså valt att använda sig av tekniken även för motorer till sin F 150.
— Sedan beror det på hur många som väljer att använda just denna motor, men vi tror att det ska bli stort, säger Daphner Uhmeier.
Hittills har Sintercast-järn använts framför allt i dieselmotorer. Att det nu kommer att finnas i stor skala även i en bensinmotor betyder därför också mycket.
I januari meddelades dessutom att ett gjuteri i Kina kommer att påbörja storskalig produktion med Sintercastteknik. Gjuteriet uppges vara det första i världen som är helt skräddarsytt för Sinctercasts kompaktgrafitjärn.
Nästa steg hoppas Sinctercast ska bli att slå sig in på marknaden för riktigt tunga fordon.