Expertens bästa tips – så servar du cykeln själv

Vem vill inte rulla fortare, trampa säkrare och spara pengar? Med hjälp av Tobbe Svantessons instruktioner fixar du cykelns vårservice själv.

Med Tobbe Svantessons tips kan du själv serva din cykel.

Med Tobbe Svantessons tips kan du själv serva din cykel.

Foto: Carina Ekdahl

Katrineholm2021-04-10 08:03

Cykelnörd säger Tobbe Svantesson om sig själv. Han har gjort och gör det mesta i cykelväg, och då framförallt inom MTB och med klubbadress CK Ceres. 

Han har tävlingscyklat i 35 år, mekat professionellt i 30 år och hade tidigare verkstad på Vingåkersvägen. Han har kurser i MTB och mek, och är cykelguide. Med andra ord, han har koll på det mesta som har med cyklar att göra.

– Även en vardagscykel kostar flera tusenlappar, så det är väl investerad tid att ta hand om sin cykel. Den kommer att få längre livslängd, säger Tobbe Svantesson.

Det handlar dessutom om säkerhet. Han varnar speciellt för att aldrig höja styre eller sadel över de maxmarkeringar som finns.

– Styret kan lossna, och då går man i gatan. Det är livsfarligt. Och ha koll på att frambromsen funkar, den är din säkerhet om kedjan hoppar av. Tänk att komma nerför Tallåsbacken och inte kunna bromsa.

Här är Tobbe Svantessons tips för hur du tar hand om din vardagscykel med fotbroms. Är du på väg att köpa en begagnad cykel använder du i stället servicetipsen som kontrollista.

undefined
Laddat för cykeltvätt.

Tvätta cykeln:

Allt som behövs är en hink med varmt vatten och diskmedel, diskborste, tandborste och svamp. Är kedjan riktigt smutsig är en stålborste bra.

Spola/skölj av grus och lös smuts.

Tvätta sadel och handtag med det rena vattnet. Sedan underlättar det att ställa cykeln upp och ner, gärna på en gammal matta för att inte skada handtag eller sadel.

Fortsätt med ram och skärmar. Har du vattenslang? Spola under skärmarna.

Tvätta hjul och däck. Kolla samtidigt att du inte har stora sprickor eller bubblor i däcket, och att alla ekrar och hjul sitter fast. 

Gör rent kedjan. Använd en borste och ta lite extra diskmedel.

undefined
Med välpumpade däck rullar det lättare och är mindre risk för punktering.

Service du kan göra själv:

Pumpa däcken. Trycket står ofta på däcket, men ligger vanligen runt tre kilo. Välpumpat rullar bättre och minskar risken för punka.

Kolla kedjespänningen om cykeln har fotbroms. Kedjan ska röra sig max en centimeter uppåt och neråt. Är den slapp spänner du så här: Lossa bultarna på bakhjulet. Dra hjulet bakåt tills kedjan är lagom spänd. Kontrollera att hjulet sitter rakt innan du skruvar fast bultarna.

Kolla att hjulbultarna, både fram och bak, är åtdragna.

Justera sadel och styre till rätt höjd. Finns en maxmarkering som aldrig ska överskridas.

undefined
Droppa på olja på varje länk i kedjan.

Smörj kedjan. Droppa olja på varje länk. Använd en kedjeolja för cykel, den drar åt sig mindre smuts. Vänta en stund och torka bort överflödig olja, det samlar också på sig smuts.

Kolla själv, men ta hjälp för att fixa:

Glappar hjullagren? Kan hjulen röra sig mer än några millimeter i sidled så behöver hjullagren justeras.

undefined
En hel eker ger ifrån sig en klang när man slår på den.

Vint hjul, eller lösa/saknade ekrar? Lämna in för reparation innan hela hjulet rasar.

Kan du inte spänna kedjan mer? Byt innan den går av.

Glappt styrlager? Håll inne frambromsen och rör cykeln fram och tillbaka. Håll en hand där nedre styrlagret möter framgaffeln. Är hjulet stilla, men cykeln/ramen rör på sig, kan det vara glappt och måste justeras.

undefined
Är bromsbeläggen utslitna är det oftast dags att byta handbromswire också.

Har du fungerande bromsar? Kolla både fot- och handbroms. Hoppar kedjan av, har du bara handbromsen att sakta farten med. Titta hur bromsbeläggen fram ser ut. Är beläggen slitna behöver antagligen också bromswiren bytas.

Går inte växlarna mjukt och felfritt? Växelwiren slits och måste bytas ibland.

Dåliga däck? Byt slang också när du byter däck, och du minskar risken för punktering. 

Tobbe tipsar!

Cyklar du mycket kan det vara värt att satsa på kvalitetsdäck. De rullar oftast lättare och har bättre punkteringsskydd.

Har du en cykel med fotbroms ska du inte trampa när du växlar.

Använd hjälm! Byt hjälm efter 3-4 år, eller om den fått en riktig smäll. Läs tester om vilka hjälmar som är bra. 

Sätt på dig hjälmen rätt, så att den gör nytta. Den ska sitta över pannan och ha spänt hakband, två fingrar ska man få emellan.

Använd ett bra lås, och sätt vajern genom ramen, inte bara genom ett hjul. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!