Fick rätt om bilgaranti

Visst är det viktigt att läsa det finstilta. Men om ett avtal är luddigt skrivet kan det mycket väl vara så att det ska tolkas till din fördel. Det visar ett fall som Allmänna reklamationsnämnden, ARN, tagit upp.

katrineholm2009-05-31 20:20

Ärendet handlar om en katrineholmare som fått beskedet att bilgarantin inte gällde efter att hennes bil gått sönder. Hon har nu fått rätt av ARN.

Det var i oktober som bilen stannade och kvinnan lämnade in den på verkstad. Efter en tid fick hon beskedet att garantin inte gällde och hon och hennes man fick själva stå för kostnade rna på över 7 000 kronor.

Anledningen till att garantin inte gällde var enligt Svensk Bilgaranti AB att bilen hade körts 600 mil över garantigränsen på 1-000 mil. Kvinnan hade dock uppfattat att garantin skulle gälla i 12 månader, och bilen hade gått sönder inom denna tid.

Otydligt skriven

ARN finner vid en kontrolläsning av garantitexten att den är otydligt skriven. Texten kan antingen tolkas som att garantin gäller i 12 månader, dock längst i 1-000 mil – den tolkning som garantibolaget gjort. Men den kan också tolkas som att den gäller i 12 månader eller – om bilen efter 12 månader inte körts 1-000 mil – till dess att denna körsträcka uppnåtts.

Nämnden påpekar att då ett avtal kan tolkas olika ska tolkningen ske till förmån för den part som inte har skrivit eller tillhandahållit texten – det vill säga i detta fall till kvinnans fördel. Nämnden rekommenderar därför att garantibolaget ersätter kostnaderna för reparationen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om