Är det schysst att nappa åt sig de enklare kunderna medan Utsikt och kommunen får ta de svårare anslutningarna?
– Det finns ingen sådan bakgrund över huvud taget. Vi har inte alls tittat på eventuell satsning som konkurrent ska göra. Telenors strategi är att föra dialog med kommuner över hela Sverige, i vissa kommuner med ett helhetsgrepp, i andra tar vi bara en del.
Vad säger du om anklagelserna om bedrägliga försäljningsmetoder i Julita?
– Vi har fått uppgifter från konkurrent om att de här uppgifterna florerat. Vi har pratat med våra representanter i Julita och med kunderna, . Vi har därmed agerat och är supertydliga med vikten av att alltid tala om vårt eget erbjudande och inte om andras, men om någon upplevt att de fått felaktig information så ta kontakt med oss snarast så vi får reda ut det. Mer kan vi inte göra.
Vad säger ni om anklagelserna att ni ställt ultimatum att teckna, annars blir det dyrare?
– Det är inte en retorik som vi har. På frågan om det blir dyrare i framtiden så är svaret att det mycket väl kan bli så då det är mer kostandseffektivt att installera den stora massa i första installationen. Det kan komma bli dyrare om man väljer att ansluta sig i framtiden, men det finns ingen garanti för det. Om någon annan också kommer sen med ett erbjudande så vet vi inte vilket pris de då erbjuder. Vi vet ingenting om vad någon annan ska göra.
Det ska ha också ha stuckits ned skyltar?
– Det är svårt att bemöta. Det gör vi normalt inte.
Normalt inte?
– Det gör vi överhuvudtaget inte.
Hur mycket är säljarnas ersättning provisionsbaserad?
– Vi har höga fasta ersättning och låga provisioner. Vill inte ha desperata representanter.
Kan hushåll som upplever sig lurade säga upp avtalet?
– Då ska man kontakta oss omgående så vi kan agera och sen för vi en dialog med kunden.
Det är allvarliga anklagelser, men ni gör inte mer än så här?
– Vi har gjort vad vi kan. Men om kunder hör av sig till oss kan vi föra dialog och reda ut vad som hänt. Det här är naturligtvis inte försäljningsmetoder eller information som vi står bakom. Vi är en seriös och stor aktör. Vi har ingen anledning att slira på sanningen.
Totalt sett rör Telenors och Bredbandsbolagets kampanj ungefär 500 hushåll i kommunen, de flesta villor i Äsköping. Enligt Bäckström har över hälften nappat på erbjudandet.