Marcus älskar friheten med vanlife

Målet var att skaffa en äventyrsbil som kunde ta honom till avlägsna fiskeställen. När Marcus Svensson äntligen hittade rätt bil och byggde om den som han ville, insåg han att han blivit del i den globala trenden "vanlife".

Marcus Svensson har byggt det mesta i sin bil själv. Målet är att ha friheten att åka vart som helst, när som helst, utan framförhållning och planering.

Marcus Svensson har byggt det mesta i sin bil själv. Målet är att ha friheten att åka vart som helst, när som helst, utan framförhållning och planering.

Foto: Rebecka Jonsson

Katrineholm2021-09-23 14:32

Intresset för friluftsliv och fiske har gått i rakt nedstigande led från farfar och pappa. När Marcus Svensson var barn bodde familjen ofta på campingar, det känner han sig mätt på nu. I stället lockas han av friheten att kunna ge sig av vart som helst, när som helst, utan att behöva planera sitt boende. Backpackerresan längs Australiens sydkust 2011 gav blodad tand.

– Då åkte vi runt i vans, det var så jäkla skönt.

Han började leta efter både gamla folkabussar och pickuper, men hittade inte vad han sökte.

Marcus Svensson, till vardags brevbärare, la projektet med äventyrsbil på is i några år. Men våren 2018 insåg han att skåpbilen Mercedes Sprinter fanns i fyrhjulsdriven variant. Fyrhjulsdrift innebär en betydligt högre kostnad, men han bestämde sig för att det var värt det. Att köra fast på en lerig skogsväg med en bakhjulsdriven skåpbil var inget som lockade.

undefined
Det är inte mycket som avslöjar att skåpbilen döljer ett rullande hem. Den som lägger märke till den inrullade markisen och solpanelerna på taket kan dock misstänka att det inte rör sig om en vanlig hantverksbil.

Han hittade en Sprinter från 2009 på Blocket och slog till.

– Den här modellen brukar användas som servicebilar och är ofta slitna, men den här var fräsch för sin ålder. Jag rev ut all verkstadsinredning utom takfläkten och en överhylla.

Efter tvätt, rostbehandling och kabeldragning skulle bilen inredas för att passa hans behov. Att vara självförsörjande på elektricitet var viktigt. Lösningen blev solpaneler på taket. De driver bland annat en kylbox som dras ut på skenor på golvet.

Nackdelen är att panelerna kräver att bilen parkeras mitt i solen. Problemet har Marcus Svensson löst med en markis som går att fälla ut längs hela högra sidan av bilen.

Gällande insidan, hade Marcus ingen aning om hur det borde se ut. Han sökte på nätet och klurade ut det mesta själv.

– Jag ville framför allt att det skulle vara funktionellt. Ju enklare, desto längre kommer det att hålla, säger han.

undefined
Köksbänken är en av få delar i inredningen som Marcus Svensson har köpt. Under den finns vattendunkar. Handtagen på luckorna har han bytt mot "husbilslås" så att de inte öppnas under färd.

Hela inredningen går i vitt och grått. En köksbänk med handfat inhandlade han på Ikea.

– Jag har satt dit "husbilslås", så att inte skåp och lådor öppnar sig när man kör. 

Kranen är egentligen utrustning som hör till båtar. Vattnet trampas igång med en pedal på golvet.

Resten av inredningen har han byggt själv, och kompletterat med billiga tillbehör. Väggarna är täckta med högtalarmatta som fungerar isolerande och ljuddämpande. Passagerarstolen går att snurra runt och bakom sätena hänger en gardin som dämpar ljudet under färd.

– Överskåpen, sitthurtsarna och sängen har jag byggt själv. Jag är inte utbildad, men jag har alltid hållit på och pulat. 

undefined
Marcus Svensson drar ut en skiva och fäller ut madrassen. Så skapas en fullstor dubbelsäng.

Sängen, ja. Det är inte nån liten brits direkt. När det är dags att sova drar Marcus ut en skiva och vecklar ut den hopvikta madrassen så att sängen når full längd och 170 centimeters bredd. Där finns gott om plats för Marcus och flikvännen Evelina Holgersson att sträcka ut sig.

– Vi har bara varit tillsammans i ett år, så jag hade bilen innan jag träffade henne. Det är jättekul att hon också tycker att det här är roligt.

Det som saknas i bilen är ett våtrum.

– Jag skulle vilja ha toa och dusch, men var?

undefined
Marcus Svensson har byggt det mesta i sin bil själv. Målet är att ha friheten att åka vart som helst, när som helst, utan framförhållning och planering.

Två somrar har bygget tagit. Vintertid har bilen varit undanställd. Tidigare somrar har det blivit kortare turer, men i år gick färden ända upp till Lofoten i Norge. Under 2,5 vecka åkte de 400 mil och campade i det fria.

– Lofoten var helt magiskt! Vyerna över naturen med bergen och havet. Och djurlivet – vi var på valsafari och jag fick en del bra bilder.

Naturfoto är ett av Marcus stora intressen.

– Drömmen är att fota späckhuggare. De finns längs hela norska kusten men man ska ha väldig tur om man ska få se dem.

undefined
Hyllorna ovanför sängen rymmer kläder och prylar. Ett elastiskt nät förhindrar sakerna att ramla ut.

När Marcus Svensson köpte sin bil, insåg han inte att han skulle bli en del av en global trend – vanlife. En frihetstörstande livsstil som handlar om att bygga sin egen bil till ett lågt pris, och sedan både bo och färdas i den. På sociala medier samlas anhängarna i intressegrupper och årligen anordnas träffar.

– Träffarna är som att gå runt i en godisbutik! Man får massor av inspiration. Jag var på en träff 2019 och blev själv dragplåster. Jag ville gå runt och kolla på de andras bilar, men det tog flera dagar innan jag kom ifrån min egen. Alla ville titta och fråga. Många var imponerade, det var jätteroligt.

Inspirationen har gjort att Marcus gärna fortsätter sitt byggande. Kanske på en ny bil.

– Om jag kan sälja den här för en bra peng skulle jag gärna bygga en ny. Jag tror att det finns en marknad att bygga åt andra också.

undefined
Marcus Svensson ville ha en äventyrsbil som kunde ta honom ända ner till stranden där han kan fiska.
Marcus vanlife-tips

Marcus Svenssons bästa tips om hur du fixar din egen vanlife-bil:

* Hitta en bra skåpbil som bas. En vanlig driftsäker modell som tål många mil och har lättillgängliga reservdelar.

* Fundera på om du behöver ståhöjd i bilen eller inte. "Jag vill kunna stå i bilen, men då blir den också hög".

* Planera bygget noga. Vad behövs, vad är överflödigt?

* Leta prylar bland båttillbehör, där finns mycket som står emot rörelse och stötar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!