Nu är stans nya bussar laddade

Tyst och klimatsmart rullar nu den kollektiva tätortstrafiken ut på vägen mot hållbarhet. Med smygpremiär i helgen tar Sörmlandstrafiken och Nobina fyra splitternya elbussar i bruk i Katrineholm.

Fyra av de nya bussarna ska rulla i Katrineholm, en i Flen.

Fyra av de nya bussarna ska rulla i Katrineholm, en i Flen.

Foto: Henrik Wising

Katrineholm2019-08-09 19:28

De hypermoderna BYD-bussarna ersätter dagens stadsbussar och ingår i avtalet som Sörmlands kollektivtrafikmyndighet tecknat med Nobina Sverige AB i länets västra och södra del.

Busstrafikavtalet gäller för tio år och är värt 2,5 miljarder kronor. Ur miljösynpunkt är det värt ännu mer. Utöver de fyra bussarna i Katrineholm och en buss i Flen, ingår 19 elbussar i Nyköping i överenskommelsen.

Den 18 augusti övergår kollektivtrafiken i de tre orterna till batteridrift. Men redan på måndag sätts bussarna i trafik i Katrineholm. Och på lördag förmiddag invigs satsningen vid Resecentrum, där du kan provåka en tur, fika och få expertsvar på tekniska frågor. För alla barn ges möjlighet att ta ett "barnbusskörkort".

40 förare har fortbildats för att lära sig tekniken i de nybilsdoftande, moderna fordonen.

– Den stora skillnaden är att de är knäpptysta, tycker bussföraren Ramiz Kovaqaj.

– De är jättesköna att köra och så behöver man inte använda så mycket broms. Bussen motorbromsar när man släpper på gasen, beskriver hans kollega Noor Mohammed.

– I trafikmiljön kommer de stora fördelarna med bussarna särskilt att märkas för de människor som rör sig på trottoarerna och vid hållplatserna. Det blir avsevärt mindre av både buller och damm – och så är bussarna miljövänliga, säger Nobinas lokala platschef Thordur Elldalen.

Medan tre av de fyra bussarna är på rull i Katrineholms tätort ska den fjärde stå på långsamladdning. Efter fyra timmar räcker batterierna till 20 mils körning, beroende på väder, vägegenskaper och last. Inga laddstationer krävs utöver de som nu satts upp på Nobinas bussparkering.

Fordonen är av samma fabrikat som de bussar som trafikerar Eskilstuna på förnybar el. En buss har plats för 65 passagerare, varav 30 som sitter under resan, rullstol och två barnvagnar. Där finns wifi, usb-uttag för mobilladdning och hållplatsutrop även på bussens utsida.

Miljötänket i kombination med ökad säkerhet, förbättrad punktlighet och tekniska förutsättningar för arbete och studier ombord är viktiga faktorer för att utveckla det kollektiva resandet.

Kollektivtrafikmyndighetens mål är att också landsortstrafiken i Sörmland ska köras med elbussar.

– Vi är inte där ännu. Men vi följer utvecklingen till snabbladdning under färd och för dialog med våra nationella politiker till exempel i frågan om att få fram mer elkraft, säger direktionens ordförande Monica Johansson (S).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om