Sten på börda för redan hårt pressade lärare

Nu inleds en arbetsam vår i grundskolan med de nationella proven. För lärarna gäller det att förbereda eleverna på bästa sätt – och samtidigt tona ner provens betydelse.

Foto:

Katrineholm2014-02-04 10:12

De nationella proven brukade genomföras i svenska, engelska och matematik. Numera genomförs prov i årskurs 6 och 9 även i ett av SO-ämnena och ett av NO-ämnena. Elever och lärare i årskurs 9 ska ta sig igenom totalt tio delprov under våren. Lärarfacken anser att proven tar för mycket tid från ordinarie undervisning.

— Det känns lite som om man inte litar på vår professionalitet, säger läraren Åsa Holm på Tallåsskolan om mängden prov.

Sambedömningen ses visserligen av lärare som en fördel med proven. Men det finns också tunga nackdelar. För lärarna på Tallåsskolan, där eleverna i årskurs 6 gör sina första prov i dag, väntar en hektisk tid.

— Nationella proven handlar om hälften av våra elever varannan termin, säger läraren Malin Olsson som undervisar både i årskurs 6 och 9.

Årskurs 7 och 8 påverkas också av provperioden, då provdagarna som är desamma i hela landet kräver pusslande med scheman och lärare. Statliga pengar fördelas av bildningsnämnden till rektorerna som kan sätta in vikarier under provperioden så ordinarie lärare ska få tid att rätta proven. Dock är det inget måste för skolorna att använda pengarna till ändamålet om andra behov är mer angelägna.

Läraren Sid Jordan märker att förberedelserna inför proven smyger sig in i planeringen av undervisningen och han tänker ofta "det här är nog bra inför de nationella proven". För lärarna gäller det att ge eleverna så mycket på fötterna som möjligt inför proven, utan att för den skull skapa stress.

— Vi försöker avdramatisera det hela, säger Malin Olsson.

Men enkelt är det inte.

— Det finns elever som tycker att de är sina provresultat, säger Malin Olsson.

Visst har de nationella proven betydelse för slutbetyget.

— Men det får aldrig likställas med slutbetyget, säger läraren Bawan Rashid.

Det är mycket mer som ska vägas in i den slutliga bedömningen. Elevernas provresultat är dessutom oftast en bekräftelse på lärarens uppfattning om kunskapsnivån.

De prov som Malin Olssons elever gör under våren skulle ta ungefär två arbetsveckor att rätta om inte rättningsbördan delades upp mellan ämneslärarna . Lärarna jobbar 35 timmar i skolan varje vecka och har tio timmars förtroendetid. Men proven ska inte tas hem och måste alltså rättas i skolan, samtidigt som det vanliga skolarbetet pågår parallellt med de nationella proven.

— Det är omöjligt att hinna på 35 timmar, säger Malin Olsson.

Klarar du nians matte och engelska? Här är några exempel från tidigare nationella prov

1) En bil kör med medelfarten 90 km/h.

Hur långt hinner bilen på 20 minuter?

2) Fyll i rätt ord i luckan: "The first act was so boring that I could hardly __________ my eyes open."

3) I biografen Rio finns det en rektangulär filmduk som är 21 m2 stor. Bredden på filmduken är 6,0 m. Hur hög är den?

4) Fyll i rätt ord i luckan: Peter: "When does the train leave, Kathy?"

Kathy: "Not until noon, so we have got ________of time!

5) Inför jul säljs många chokladaskar. På juldagen sålde en affär sina chokladaskar med 20 % rabatt. En vecka senare, på nyårsdagen, var det 50 % rabatt på reapriset. Med hur många procent har priset på chokladaskarna nu sänkts från ursprungspriset?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!