Anneli Hedberg (S), ordförande för bildningsnämnden i Katrineholm:
"Kränkningar inom (och utanför) skolan är en stor och viktig fråga som jag och hela bildningsnämnden är engagerade i och tar på största allvar!
Kränkningar förekommer tyvärr på skolorna (och utanför skolorna t.ex. via sociala medier) och skolorna är enligt skollagen skyldiga att rapportera in dessa löpande till nämnden. Skolorna arbetar kontinuerligt med värdegrundsarbetet samt tar tag i alla ärenden som blir kända.
Rapporteringen till huvudmannen, alltså nämnden, ser något olika ut mellan skolorna, varför nämndens bild inte är fullständig eller i viss mån jämförbar mellan skolor.
För att få en mer heltäckande bild av hur arbetet kring trygghet och trivsel fungerar kommer skolorna från och med 2014, två gånger per år, skriva en mer omfattande redogörelse och analys över hur arbetet bedrivs och utvecklas. Min bedömning är att medvetenheten är stor ute på skolorna om vad som bör hanteras för att stärka elevernas trygghet och trivsel, men kränkningar förekommer vilket gör att vi aldrig kan tänka att arbetet är klart.
I de elevenkäter som genomförts svarar en hög andel av eleverna att de känner sig trygga i skolan och att de vet att de får hjälp av vuxna i skolan om någon är dum mot dem eller om de blir mobbade eller kränkta. En mycket hög andel av personalen svarar att de vuxna i skolan regerar på regelbrott och kränkande behandling.
Skolorna har likabehandlingsplaner och aktivt arbetande trygghetsteam. Många skolor ordnar rastaktiviteter för att förebygga konflikter.
Jag anser att ordet kränkt ibland används med viss ovarsamhet varför en diskussion om vad en kränkning är måste till så att fokus kan läggas på de allvarliga incidenterna som förekommer.
Bildningsnämnden får bara rapport från de kommunala skolorna. Hur det ser ut på friskolorna vet bara deras huvudmän, dvs. de som driver dessa skolor. Jag vet heller inte hur det ser ut i andra kommuner varför jag inte kan bedöma om problemet är större här jämfört med andra kommuner eller friskolor, dock skulle vi aldrig kunna luta oss tillbaka för att det eventuellt skulle vara lugnare här än i andra kommuner – varje kränkning är ett bekymmer, särskilt för den utsatte.
Ett stort antal anmälningar behöver ju inte betyda att skolan är otrygg – tvärtom kan det vara ett tecken på att skolorna arbetar aktivt och tar alla händelser på största allvar.
Vi har nolltolerans mot hot, våld och kränkningar vilket lett till ett antal elevavstängningar från gymnasieskolan.
Vi har ytterst få anmälningar till skolinspektionen och BEO och de vi har haft under de senaste åren har lagts ner då de anser att skolorna agerat korrekt."
Sarita Hotti (S), ordförande för barn- och ungdomsnämnden i Eskilstuna:
"Jag anser att kränkningar är ett problem och det skulle det vara om det så bara var en elev som upplevde att den blev kränkt i skolan. Så länge vi har vuxna som blundar för de kränkningar som sker dagligen i skolan så är det ett problem. I Eskilstuna jobbar vi väldigt aktivt med frågan just nu och hade Barn och Elevombudet från Skolinspektionen här förra veckan som vidarutbildade alla rektorer och två pedagoger från varje skola i kränkningar för att vi ska bli duktigare på att förebygga att kränkningar över huvudtaget ska ske. Men det är också viktigt att anmälan till huvudmannen fungerar enligt lagtexten så att vi kan ta vårt ansvar och sätta in rätt resurser och insatser. Det är viktigt att vi som huvudman kan följa de kränkningar som sker systematiskt för gör vi det så kan vi också förändra arbetssätt och ge stöd i arbetet med att kränkningarna inte ska ske."
Cajsa Widqvist (S), ordförande för barn- och ungdomsnämnden i Nyköping:
"Det tuffa språkbruket går allt längre ner i åldrarna. Språket används då ofta som en kränkning. Problemen är olika på olika skolor. Skolans och förskolans personal arbetar kontinuerligt med värdegrundsarbetet där detta är en oerhört viktig del. Jag tror inte Nyköping är varken bättre eller sämre än andra kommuner. Ett kränkt barn är ett för mycket. Det berör mig alltid illa när jag får kännedom om någon som blivit utsatt."