Hört talas om Kjula station? Den finns men saknar perrong, tågstopp och alla andra stationsspecifika kännetecken. I framtiden kan den mycket väl komma att bli en "riktig" järnvägsstation. I kommunens vision ska det nämligen skapas tusen nya jobb med koppling till Kjula Logistikpark fram till år 2020.
265 hektar mark, omgärdad av Svelandsbanan i söder, E20 i norr, Ärlavägen i Väster och flygplatsen i öst, är möjliga att exploatera. Projektet är ett av de största i Eskilstunas historia.
Bernt Arehäll har anlitat cirka 100 konsulter för att syna allt från markförhållanden och vattenflöden till att säkerställa den biologiska mångfalden.
– Det gäller att tänka på allt och göra rätt från början, säger Arehäll.
Logistikområdet ska fyllas med lager, mindre industrier, hotell, vägkrog, bensinstation och liknande verksamheter. Är det tänkt. Ännu är det mest skog och stubbar som dominerar synfältet. Och Kjula station får finna sig i att enbart vara en geografisk riktpunkt ännu en tid. I höjd med stationen, belägen väster om Ärlavägen, löper nämligen det 5,5 kilometer långa stickspåret från Svelandsbanan som ska gå, under Ärlavägen, och in i logistikparken. Spåret beräknas kunna tas i bruk om ett år.
I augusti började schaktningsarbetet och redan nu har en växel och en ansenlig mängd räls lagts ut.
Bernt Arehäll tror att järnvägsinvesteringen, som kostar kommunen cirka 90 miljoner kronor, ska få fart på försäljningen i området. Hittills har det gått trögt.