Det är biträdande trafikpolischefen, Tomas Bonn, som yttrar sig men han reserverar sig samtidigt genom att säga att det så här års kan vara svårt att få fast lagbrytare av det här slaget.
– Vi är dock medvetna om problemet, vi har dessutom varit ute och tittat och kommer att fortsätta att göra det.
I Kjula har flera noterat att det blivit allt vanligare med att mc-åkarna samlas och åker i några timmar kors och tvärs över Kjulamon. Som mest har man sett att det är mellan 20 och 25 motocrossåkare och någon enstaka förare av en fyrhjuling.
Ingen av maskinerna passerar spårlöst förbi.
– Dels stör man givetvis djurlivet här uppe, dels är risken stor att man kör rakt över våra plantor med sällsynta växter, säger Olle Andersson från hembygdsföreningen i Kjula.
– Vi har både mosippor och en hybrid mellan mosippan och backsippan, som är ensamt i sitt slag i hela landet. Den finns här och så finns den i södra Tyskland.
Djurlivet som finns här består av bland annat rådjur och orrar.
– Och så har folk sett lodjur på senare tid.
Tillsammans med idrottsföreningen har hembygdsföreningen i Kjula bestämt sig för att upplysa de som väljer att träna motocrossåkning att de bör göra det på marker avsedda för motorcykelåkning.
Från idrottsföreningens sida är man bekymrade eftersom man tvingats stänga milspåret.
– Det är nästan helt sönderkört på sina håll, säger Jarl Palm och Lars-Erik "Kjula-Lasse" Larsson.
Tillsammans med Lars-Åke Nilsson har föreningarna fått länsstyrelsen att sätta upp entydiga anslag om att det är förbjudet att köra terränggående fordon och att straffet kan bli böter eller till och med fängelse.
– Jag fick stopp på två mc-förare för några veckor sedan och frågade då varför de inte åker i Gröndal, berättar Lars-Åke. De svarade att de inte fick plats där.
– De såg uppriktigt förvånade ut och tyckte av allt att döma att det hör till allemansrätten att få åka mc i naturen.
På SMK Södermanland hoppas man nå mc-åkarna med budskapet att det finns gott om plats i Gröndal, där man f å r åka.
– Jag tror inte att det är våra medlemmar som är ute och "fulåker", men jag vill bara flagga för att man riskerar både böter och indraget körkort om man kör där man inte får, säger Joacim Bergström, vice ordförande i SMK Södermanland.
Från polisens sida hoppas man att lagstiftningen kan bli aningen mindre tandlös i framtiden.
Tomas Bonn skulle välkomna en lagstiftning som gav polisen rätt att ta fordon i beslag, och helt sonika sälja dem på auktion.
– I sådana här fall skulle det vara välkommet att kunna slå till med lite tuffare tag. Som det är nu kan vi kräva in böter och hoppas att körkorten kanske återkallas. Det skulle vara kännbart.
– Risken är förstås stor att de som är ute och roar sig på detta sätt bara fortsätter så snart vi vänder ryggen till.