På grund av det urspårade tåget i Nykvarn sattes nerverna på prov återigen. Som tågresenär mellan Strängnäs och Stockholm har jag blivit van vid att det inte fungerar. Jag har blivit van vid att ersättningsbussar inte finns, trots att jag blir hänvisad till sådana. Jag har blivit så van så att jag knappt reagerar när tåget i Mariefred inte orkar vänta på ersättningsbussen, utan åker ändå. Det hände i onsdags, jag suckar.
I fredags skulle jag åka till Västergötland. Då var det banarbete och det gick knappt att åka söderut från Stockholm. Jag fick åka kollektivtrafik till Södertälje syd, vilket tog en och en halv timme med fem byten av olika färdmedel. Flera timmar senare var jag plats i Västergötland. På vägen hem, i måndags, var det strul igen med överbokat tåg i Hallsberg.
Att regeringen nu väljer att satsa 620 miljoner kronor på underhåll av järnvägen är naturligtvis välkommet. Vi får hoppas att en del av pengarna går till synkronisering av olika system och bättre information – framför allt till oss resenärer.