Han som vill leva och dö i Zverige

Krönika av Lisa Hölne2014-01-30 00:00

När Dogge Doggelito började göra reklam om "cykel på köpet" för en viss elektronikkedja anklagades han för att ha sålt sig. När Björn Ranelid reciterade sig igenom sin Mello-låt "Mirakel" haglade hånskratten.

När Zlatan går samma väg vet hyllningarna inga gränser. Hans reklamfilm för Volvo verkar vara botemedlet mot cancer och lösningen på världens alla krig – upphöjt i tio. 

Vem annars hade fått skriva om texten till nationalsången. "Jag vill leva, jag vill dö i Sverige.". (Eller ska det stavas Zverige?). Vem annars hade fått den i en Max Martin-version?

Och vem annars hade fått ett jag-vet-inte-hur-många sidor långt reportage i Dagens industris helgmagasin om hur reklamfilmsinspelningen gick till. Skrivet i en överlycklig ton där det tydligt framgår hur exklusivt det är.

Vi får se Zlatan bada, Zlatan jaga, Zlatan springa. Samtidigt är jag glad över att han finns, han visar att det finns mer i Sverige än den svenska avundsjukan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om