Utvecklingen ingen såg komma: Kjulaskylten blir t-shirt

Efter att ha hängt på skolans fasad i nästan 200 år skapade skyltarna plötsligt en het samhällsdebatt. Hänga kvar eller tas ned? Oavsett utgång tar nu skyltarna steget in i 2000-talets digitala värld, på ett högst oväntat sätt.

Efter att ha hängt på fasaden i 190 år förnyas nu skylten på t-shirts och muggar.

Efter att ha hängt på fasaden i 190 år förnyas nu skylten på t-shirts och muggar.

Foto: Felix Olsson

Kultur och Nöje2021-06-25 17:13

Skyltbråket i Kjula har under de senaste två veckorna varit underlag för en het samhällsdebatt i Sörmland. En insändare ledde till ett snabbt beslut om att efter nästan två hundra år ta ned skyltarna med de kristna budskapen, och beslutet visade sig snabbt vara mycket mer kontroversiellt än någon hade trott. 

Efter att ha omskrivits nästan dagligen blev frågan till slut ett formellt politiskt ärende. Bråket verkade ha nått sin kulmen när kommunen i ett pressmeddelade berättade att ett arbete påbörjats mellan förvaltningarna för att hitta en lösning på hur skyltarna ska få hänga kvar, men nu har legenden kring skyltarna tagit en ny, väldigt oväntad riktning. 

undefined
Efter att ha hängt på fasaden i 190 år förnyas nu skylten på t-shirts och muggar.

Magnus Snickars arbetar som illustratör och digital designer i Norge, men är ursprungligen från Kjula. Han har efter att skyltbråket nått honom startat en egen webbshop via den tyska e-handelsplattformen Spreadshirt, där han säljer merchandise med den kända texten som tryck. Den som så önskar finner här allt från kaffekoppar till tjocktröjor till förkläden beprydda med den moderna klassikern från Kjula.

Berätta om varför du valde att starta webshoppen.

– Det är inte så spännande bakgrund till varför jag satte upp shoppen. Jag är född och uppvuxen i Kjula så därför har jag fått höra om hela skyltspektaklet. Jag satte mest upp shoppen för gamla Kjulakompisars skull som tyckte det hade varit kul med en t-shirt eller mugg med den klassiska skylten från skolan.

Flera av de som jag intervjuat som tycker att skyltarna ska få vara kvar menar att skolans unga elever förmodligen inte ens märker av skyltarnas närvaro. Har de fel? 

– I den åldern var varken skylten eller textens innebörd något vi reflekterade över, vi hade antagligen fullt upp med att vara barn. Men vi har ju refererat till skylten och budskapet med en skämtsam och nostalgisk ton under de senare åren, och kommer nog fortsätta med det. Speciellt nu när den fått extra uppmärksamhet.

Det tyska företaget marknadsför sig bland annat som ett verktyg för egenföretagare att tjäna pengar, men Magnus berättar att han inte avser använda eventuellt överskott för egen vinst.

– Om det blir en succé med muggar och tröjor så får vi se vad intäkterna kan gå till, kanske ett bidrag till restaurering av skylten, säger Magnus Snickars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!