För att ta reda på det faktiska förhållandet lånade Flinta samfällighetsförening en fartkamera och mätte hastigheten hos trafikanterna under ett dygn i norrgående riktning.
– Det visade sig att 420 av sammanlagt 595 registrerade körde för fort, säger Lars Falestål i föreningen.
Om man ser till hela listan med 595 registrerade fordon under en helt vanlig vardag tidigare i höstas så var det 180 som körde strax ovanför högsta tillåtna mellan 60 och 65. Det var 80 bilar som körde mellan 65 och 70.
– Och väldigt många körde såpass fort att de hamnade mellan tio och tjugo kilometer i timmen för snabbt.
– 18 bilar körde över 80 och en bil körde mer än dubbelt så fort som tillåtet – 120 på 60-väg, säger Lars Falestål.
För balansens skull ska förstås också redovisas att 125 fordon körde mellan 55 och 60, 40 fordon körde mellan 50 och 55 och tio fordon hamnade i en hastighet mellan 45 och 50.
Vi befinner oss i detta nu vid mätpunkten i höjd med bensinmacken där Rasholmsvägen mynnar ut på riksväg 56 och försöker göra oss hörda över ljudet från all tung trafik som passerar. Lars Falestål nickar bekräftande, det är den här ljudvolymen som råder så här nära vägen nickar han.
– Det handlar inte enbart om att vi inom samfälligheten ska försöka skapa så trygg trafik för alla parter på våra 30-vägar, det handlar också om att vi måste försöka skapa möjligheter för alla som ska svänga ut på 56:an att vi verkligen kommer ut.
Oron är stor i Kvicksund att både intensiteten och hastigheten kommer att öka inom kort, och under nästa år blir framkomligheten begränsad, som vi tidigare skrivit om, när 56:an ska byggas om på Västmanlandssidan.
– Trafikverket ska bygga två plus en-sträckor. Det leder fram till att hastigheten kan öka från dagens 90 till 100 och mitträcket kommer betyda att ingen törs korsa vägen, om man till äventyrs funderar på detta. Varken folk eller vilt kommer över.
På det stora taget är Lars Falestål besviken på att man inte satsar mer på gång- och cykeltrafikanter.
– Beslutet av bygga ut de här två plus en-sträckorna tog Trafikverket redan 2017 och då var det väl ingen som funderade så mycket på att vi måste försöka tänka på alla som cykelpendlar. Men nu i dag när vi har elcyklar är det inga problem att cykla ett par, tre mil för många. Vi är i ett helt annat läge i dag.