De långa stålrören är fundamentet till de nya ledverk som installeras intill bron. Ledverk är en skyddsutrustning som ska styra tillbaka fartyg som hamnat ur kurs och hindra att bron blir påkörd.
Arbetet inleddes redan för flera år sedan – då av Sjöfartsverket som satte ner ett 20-tal rör i samband med att Kvicksundsbron ändå var avstängd för renovering. Därefter har Trafikverket tagit över projektet, som nu ska avslutas. Arbetet är en del i Mälarprojektet där också ombyggnaden av Södertälje sluss och kanal ingår.
Höstens arbete med rören inleds på måndag den 11 september och pågår till oktober, mellan måndag och lördag. Arbetet genomförs från en 15 meter bred pråm och kommer inte att påverka tåg- eller biltrafiken på bron. Framkomligheten för fartygstrafiken kommer heller inte att påverkas, eftersom arbetspråmen kommer att flytta på sig innan fartygen ska passera. Däremot kommer pråmen inte att flytta sig för fritidsbåtar, vilket kan göra passagen trång för dem och Trafikverket manar till försiktighet.
Dessutom kommer arbetet att väsnas en hel del.
– Anläggningsbyggnation hörs alltid och det brukar ju vara väldigt lugnt och fridfullt där ute annars. Men vi följer alla restriktioner gällande ljudnivåer och arbetet görs bara dagtid, säger Tobias Kednert, projektledare på Trafikverket.
I vår följer del två av arbetet. Då ska en stålbalk monteras på rören för att göra ledverket komplett.