Det är i dokumentet Trafikplan 2030 som Västmanlands kollektivtrafikförvaltning, som svarar under landstinget, har formulerat sin vision för framtiden. Och i den finns det en ny, avsevärt högre, bro över Kvicksund.
"En bro över Mälaren som medger samtida båt- och tågtrafik bör snarast byggas." skriver kollektivtrafikförvaltningen.
En högbro, som båtar kunde passera under utan broöppning, skulle kunna leda till avsevärt mer effektiv trafik mellan Eskilstuna och Västerås. I sin rapport talar trafikförvaltningen om minst en resa i halvtimmen.
Trafikverket verkar dock inte särskilt intresserade. Trots att man tidigare utrett en högbro över Kvicksund, har man i sin senaste plan för regionen strukit den.
"Det är något som förvaltningen ställer sig frågande inför" skriver trafikförvaltningen i Västmanlands län om det.
Trafikverket ställer sig i sin tur frågande till att trafikförvaltningen driver på för en ny bro.
– Det blir otroliga konsekvenser för landskapet att genomföra ett sånt ingrepp. Och då har vi inte ens börjat prata kostnader, säger Torbjörn Andersson, planerare på trafikverket. Han är förvånad över trafikförvaltningens skrivelse.
– Det är ju olyckligt att de går ut och gör någonting utan att prata med oss. Vi har inte ens fått den här trafikplanen på remiss, och sen tycker de ändå att vi ska göra någonting.
På Sörmlands länstrafik är frågan inte heller någonting man driver.
– Det alternativ jag har sett med en högbro blir väldigt dyrt, säger Oscar Jonsson, strategisk utvecklare på Sörmlands länstrafik.
Enligt Torbjörn Andersson tittar man dock på vilka andra sätt som kan förbättra trafiken mellan Västerås och Eskilstuna.
– Det finns ju många saker man göra för att trimma det nuvarande systemet, säger han.
Förutom att helt enkelt köra fler eller längre tåg, kan också broöppningarna på Kvicksundsbron komma att begränsas för fritidsbåtar, samtidigt som man i samarbete med hamnarna försöker styra kommersiella transporter så att de passerar bron vid lågtrafikerade tider.