Nya Läggesta blir dyrt för kommunen: "En ny tätort"

Den stora ombyggnaden av stationsområdet i Läggesta blir dyr för kommunen. Totalt kostar exploateringen mer än vad kommunen får in på byggrätter i området.

"Det blir en ny tätort runt stationen och vi kan inte vänta med att planera allt", säger Anders Härnbro (S), vice ordförande i kommunstyrelsen, om planerna för Läggesta stationsområde.

"Det blir en ny tätort runt stationen och vi kan inte vänta med att planera allt", säger Anders Härnbro (S), vice ordförande i kommunstyrelsen, om planerna för Läggesta stationsområde.

Foto: Anna Hübsch

Läggesta2022-05-05 06:43

Tidningen har tidigare skrivit om planerna för Läggesta stationsområde. En förstudie föreslår ett resecentrum med uppvärmd vänthall och en helt ny miljö med park, torg, handel, kafé, bostäder och verksamheter. Nu finns en projektplan som bygger på förstudien. Kommunstyrelsen har ställt sig positiv till planen som går vidare till fullmäktige för beslut.

Projektplanen och förstudien ska sedan ligga till grund för arbetet med en ny detaljplan för Läggesta.

Varför är projektplanen viktig?

– Strängnäs kommun har under ett antal år gjort många detaljplaner för områdena runt omkring Läggesta. När de är färdigutbyggda kommer det att vara 3 000 hushåll och man har räknat på 2,3 personer i varje. Det blir nära 7 000 människor. Då inser man att det blir en ny tätort runt stationen och vi kan inte vänta med att planera allt, säger Anders Härnbro (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Totalt kostar exploateringen av Läggesta mer än vad kommunen får in på intäkter för byggrätter för bostäder och verksamheter i området.

Varför ska exploateringen genomföras trots att projektet totalt sett får ett negativt resultat?

– I de första kalkylerna kostar projektet mer än vi får in men vi ska hålla utgifterna nere så mycket som möjligt. Kaoset och de kostnader vi skulle få om vi inte gör exploateringen är också betydande.

En ny- eller ombyggnad av stationshus och nybyggnad av parkeringshus kommer inte att täckas av exploateringsintäkterna. Bara parkeringsgaraget beräknas kosta minst 104 miljoner kronor. Vad en ny stationsbyggnad skulle kosta finns det ännu inte några beräkningar på.

Hur ska parkeringshus och stationshus finansieras?

– Angående parkeringshuset får vi titta på hur stort vi behöver. Delar av det får finansieras av p-avgifter, i övrigt blir det en kommunal investering. Stationshuset är i grunden en kommunal investering som i dag inte är beräknad eftersom vi startar en finansieringsdialog med Trafikverket, Jernhusen och Svenska reseterminaler.

I projektplanen för Läggesta stationsområde finns handel, restauranger och service med.

Med handel i Läggesta, finns inte risk för att handel inne i Mariefred slås ut?

– Här ska det inte bli några stormarknader som konkurrerar på det sättet. Det behövs fler affärer i och med alla människor som flyttar in. Intentionen är att ta hänsyn till den handel som finns, säger Anders Härnbro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!