David Olbison upplevde inga problem när han förlängde sin månadsbiljett i Way to park:s app i onsdags, för parkering på Läggesta station för september månad. Och tur det, för när han löste biljett för augusti så råkade han trycka på en knapp två gånger, blev debiterad dubbelt och dessutom var han en av dem som drabbades av för hög avgift.
– Den här gången var jag jättenoga. Det stod i appen att jag förlängt min parkering, att pengarna skulle dras från mitt konto. Jag tänkte "fan vad nice, det fungerar, problemen är borta" och satte mig glatt på tåget.
Känsloläget ändrades dock dagen därpå. Efter en arbetsdag i Södertälje återvände han till Läggesta och bilen som skulle ta honom till hemmet i kommunens sydöstra spets. På vindrutan satt en gul lapp.
– Böter på 400 kronor!
I sin mobilbank kunde David Olbison se att pengar hade reserverats av Way to park, men i appen syntes nu ingen information om parkeringen.
– Way to park påstår att det är pengarna för augusti som har reserverats den 1 september, fast jag ser att de drog pengar också den 5 augusti.
En av kommunens stadsvärdar berättar att registreringsnumren kontrolleras digitalt. Finns ingen betalning registrerad, så blir det en bot. Den aktuella dagen lappades nio bilar vid samma tillfälle.
Att det saknats täckning på kontot eller att fel registreringsnummer har angivits, är möjliga förklaringar som stadsvärden ser.
Tidningen har sökt Way to park via telefon och mejl.