- De personer som är inne och tittar på sajten surfar runt på flera olika avdelningar, vilket visar att det är en väldigt dedikerad och intresserad läsekrets som hittar hit. Varje person kikar nämligen i snitt på 20 olika sidor, vilket är en ovanligt hög siffra, säger Jörgen Bröms, webbchef på Eskilstuna-Kuriren och teknikansvarig för affarsliv.biz.
Han tycker att det är hedrande för sidan att på en så kort tid få så bra siffror.
- Det finns stora möjligheter med sidan för den företagare som är alert med vår pressreleasefunktion och det borde fler utnyttja, säger han.
För att godkännas som pressmeddelande av redaktionen ska informationen ha nyhetsvärde och vara av allmänintresse.Texter som har som huvudsyfte att sälja en vara, en tjänst eller rekrytera anställda är inget pressmeddelande, utan en annons.
- Sådant kan vi därför inte publicera, säger chefredaktör PeO Wärring.
Redaktionen redigerar bort text i pressmeddelanden som är för säljande, men det finns en mängd olika saker som man kan berätta om: jubileum, nya order, nyanställningar, företagsflyttar och så vidare. Nya etableringar är förstås intressant men däremot publiceras inte gatuadresser och telefonnummer till nya affärs- eller företagsetableringar. På sajten finns en längre förklaring om hur redaktionen bedömer inkommande pressmeddelanden.
Redaktörerna för sajten har redan hittat nyheter via företagens inskickade pressmeddelanden och hoppas på ännu mer idéer och tips den vägen.
En annan bra och interaktiv funktion, förutom pressmeddelanden, är att man som privatperson kan lägga in meddelande om att man har bytt tjänst och företag och näringslivsorganisationer kan puffa för ett näringslivsevememang i kalendern.
Dessutom finns det bloggare som skriver om allt ifrån ledarskap och handel till ung företagsamhet och arkitektur.