Lastfartyget Karin Høj är 55 meter långt och nio meter brett och har tjänstgjort på Mälarens inre farleder under hela hösten.
Den danska besättningen har hjälpt till att frakta och dumpa stora mängder ler- och jordmassor som grävts upp från botten mellan Köping och Kvicksund i syfte att göra leden farbar för större lastfartyg. Merparten av bottenmassorna har dumpats i en djuphåla på fjärden Blacken utanför Torshälla huvud.
– Boende där och i Kvicksund har ju sett det här fartyget under hela hösten, säger Håkan Nicander, projektledare för den del av projektet som rör Köping.
Den 2 december lämnade Karin Høj Köpings hamn för sista gången. Projektet hade avslutats några dagar tidigare och färden skulle gå via Södertälje till hemmahamnen i danska Nykøbing Falster.
Men på Östersjön utanför Ystad gick något ordentligt snett. Under den tidiga luciamorgonen kolliderade Karin Høj med ett brittiskt fartyg, kapsejsade och hamnade upp och ned.
Enligt räddningstjänsten ska det danska fartyget ha blivit överkört av den större brittiska båten.
– Vi ser tydliga märken av att hon blivit helt överkörd, säger insatschefen Johan Nilsson till Aftonbladet.
Två av fartygets besättningsmän hamnade i vattnet och en av dem hittades död under måndagseftermiddagen. Den andra saknas fortfarande.
– Vi vet ju inte vad som hänt mer än att vi kan ha förlorat projektmedlemmar som vi arbetat med under hösten. Det är så klart väldigt tragiskt, säger Håkan Nicander.