Den 15 juni 1969 invigdes Museispårvägen Malmköping med en tur med Malmövagnen. En ganska obemärkt händelse. Den 15 juni 2019 är det också Malmövagnen som inviger 50-årsfirandet. En händelse som firas med fest, svenska flaggor, ballonger och spårvagnar som går efter tidtabell under hela dagen.
En skylt talar om att det är fullsatt på Malmövagnen.
– Den byggdes 1907 av Asea och gick i trafik i Malmö till 1957. Sedan 1969 har den varit i Malmköping, säger Lars Johansson som är en av veteranerna som är inbjuden att åka jubileumsturen.
Då, precis som nu, gjorde Per Rickheden, som var den första trafikledaren i Malmköping, stram honnör och såg till att vagnen kom iväg.
Tågets besättning är också densamma. Sten-Axel Julin är förare och Dan Erik Göransson konduktör. De har alla varit fascinerade av spårvagnar sedan barnsben.
– Det är något med generna, säger Sten-Axel Julin, som minns hur han tjatade på sin mamma om att få åka spårvagn.
Då var det linje 14 som gick mellan Vanadisplan och Djurgården i Stockholm som lockade. Nu är det till Malmköping han åker för att vårda svensk spårvägshistoria och åka spårvagn.
– Det är väldigt socialt också. Man blir ett kompisgäng, säger Per Rickheden.
Medlemmarna har ett 50-tal vagnar att ta hand om, och den mesta kunskapen för att vårda vagnarna finns i föreningen, berättar Mona Hjelm som är ordförande.
– Varje sommar har vi ett juniorläger för att trygga återväxten i föreningen.
Jakob Mårdbrink tillhör de yngre i föreningen och har gått från att vara konduktör till förare.
– De går inte så fort men det är mycket kraft. Ingen vagn är den andra lik att köra, säger Jakob Mårdbrink.
Att just Malmköping blev platsen för Museispårvägen började med en sur insändare i tidskriften Motor.
– Skribenten var irriterad över att det var en järnvägsövergång på 55:an trots att det inte var någon tågtrafik. Och vi letade efter en plats för våra spårvagnar så jag plockade fram kartan och stuvade in familjen i vår Volvo Duett en kall vinterdag, berättar Lena Grönstedt som då var ordförande i Svenska spårvägssällskapet.
Under jubileumsdagen kunde kaffetörstiga ta fikavagnen och barn kunde åka teaterturen eller prova att själv köra spårvagn. Den som ville ha mer nostalgi kunde ta en tur med en veteranbuss, gå på guidad tur i vagnhallarna eller titta på den nya utställningen.