Bromsfel vanligt vid husvagnsbesiktning

Så här i sommartider är många husvagnar ute på vägarna men statistik visar att många får besiktningsanmärkningar på bromsarna och solskadade däck.

Husvagnar4-150727-fle-mo.jpg

Husvagnar4-150727-fle-mo.jpg

Foto:

Malmköping2015-07-30 07:50

Det finns närmare 300 000 husvagnar i Sverige och de besiktigas vartannat år. Den utmärkande problempunkten som framkommer vid besiktningen är otillräckliga bromsar.

Morgon Isaksson är expert på kontrollbesiktning på Bilprovningen och han pekar på tre områden som är extra viktiga att se över, bromsarna, däcken och kulhandsken.

– Bromssystemet är ren mekanik, det är vajrar och stag som man måste smörja och justera. De vanligaste felen är att bromsarna är ojämna eller att rörelsereserven är för kort. Då blir det som att trycka bilens broms i botten men det händer inget.

Han rekommenderar att kontrollera bromsarna oftare än det lagstadgade kravet.

– Det måste justeras minst årligen, åker man långt så kanske två gånger om året. Och en annan viktig sak, titta över däcken, de står uppställda i solen och kan få sprickor i sig trots att mönsterdjupet är bra.

Morgan Isaksson betonar också vikten av att kontrollera kontakterna så att husvagnens ljus fungerar som de ska.

På Malmköpings camping har Västeråsparet Anki Olofsson och Anders Hellström sin vagn stående över tid. De är rutinerade campare med en ny husvagn från 2012 som ännu inte genomgått någon besiktning.

– Det gäller att göra service och besiktning i samma veva. Vi har en kille från Västerås Caravan Service som kommer hit och går igenom vår vagn och några till, säger Anders Hellström som inte är överraskad att bromsarna ofta är ett bekymmer.

– Det blir ju så på äldre vagnar och om man inte kör så mycket. Vi ser till att röra på oss.

Tidigare har en tätningskontroll av gasolen ingått i den obligatoriska delen av besiktningen men efter nya EU-direktiv från 2009 är detta nu valfritt. När Anders och Anki får sin vagn kontrollerad för fuktskador kontrolleras även gasolen.

– Jag tycker det är viktigt och jag tycker det kunde vara ett krav på både gasolen och att vagnen är körbar. Det borde ligga i ens eget intresse att göra det och för allas säkerhet att kolla gasolen varje år, säger Anki Olofsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om