I nästa vecka fattas första besluten. Slutligen är det fullmäktige som avgör fortsättningen.
I går rapporterade Eskilstuna-Kuriren om förslagen att öppna Norra infarten och bygga hållplatser intill Statoilmacken för expressbusstrafiken Eskilstuna-Nyköping.
Andra förslag berör Landsvägsgatan. En enkät visade att flertalet i Malmköping vill se gatans centrala delar ombyggd till torggata.
Knäckfrågan är ansvaret för Landsvägsgatan. Trafikverket anser att kommunen ska ta över ansvaret. Kommunens hållning är att i så fall ska Trafikverket först bekosta gatans nödvändiga ombyggnad. Kostnad: sju miljoner.
Till detta har Trafikverket hittills sagt nej. I handlingsplanen föreslås nu att kommunchefen Lars Rådh ges i uppdrag att slutföra förhandlingarna med Trafikverket.
Ett axplock ur handlingsplanens övriga förslag:
• Ombyggnad av bussterminalen (2012)
• Utsmyckning i Strängnäsrondellen (2012)
• Start för diskussion om Stora Torget (2012)
• Bygge av gångbana mellan bussterminalen och hållplatserna för expressbussarna (2012)
• Ombyggnad av Landsvägsgatans centrala del (2013)
• Byggstart för bostäder inom Malmkvarn (2012)
• Digital upplysningsskylt utmed riksväg 55 (2011)
• Stormöte om Ortsutvecklings-projektets fortsatta organisation (2011).
Handlingsplanen innehåller ett förslag till vision för arbetet med Malmköpings utveckling:
”I Malmköping är vi stolta över vår unika boendemiljö, handel och kultur. Mötesplats Malmköping är en naturlig plats för upplevelser, både för boende och besökare. Tillsammans får vi allt att bli möjligt, lokala initiativ uppmuntras och får växa”.