En last med spårvagnshistoria

Med drygt 100 år på nacken rullade det senaste tillskottet i samlingen in i Museispårvägens vagnshall på onsdagseftermiddagen.

Nyttlok-150506-fle-db-8.jpg

Nyttlok-150506-fle-db-8.jpg

Foto:

Malmköping2015-05-08 08:00

Finns det hjärterum finns det stjärterum brukar det heta. I Museispårvägens utställningshall i Malmköping finns det redan ett 40-tal vagnar och lok från landets alla tolv forna spårvagnsstäder. Därutöver ett stort antal renoveringsobjekt.

– Vi får knappt plats med alla. Vi har vagnförvaring lite överallt, säger Claes-Göran Kaselli på Museispårvägen i Malmköping.

Trots detta tog föreningen chansen utan att blinka när det erbjöds tillökning i familjen. Stockholms länstrafik, SL, hade bestämt sig för att pensionera sitt dieselelektriska lok från 1907. Museispårvägen i Malmköping erbjöd då en hemvist åt loket som fram till 1964 gick reguljärt på Stockholms spårvagnsnät.

– Vi frågade om vi kunde få det och det var inte lätt för oss att få ja. Vi är glada för det fanns risk att det skulle skrotas annars och man skrotar bara inte en spårvagn från 1907 även om den är ombyggd, säger Klas-Göran Kaselli.

Strax efter lunch i onsdags rullade så trailern med loket på in i Malmköping. Från att från början ha varit en vanlig motorvagn av typ A3 byggdes den om 1951 till ett dieselelektriskt lok och gick fram tills för några år sedan som arbetslok i Stockholms tunnelbana. Efter pensionen har loket stått oanvänt i Hammarby tills den i onsdags efter en spektakulär entré fick sin plats i Malmköpings vagnshall.

Efter att trailern med precision backats in till vagnshallen påbörjades arbetet med att montera skenor från trailern till spåret i vagnshallen. Med hjälp av en vajer som fästes i det 20 ton tunga loket rullades det slutligen sakta ner på spåret där den sedan manuellt puttades längre in.

Loket kan gå på ström från kontaktledning ovanför spåren, från strömskena som i tunnelbana eller på sin dieselmotor och det är det första fordonet med den möjligheten hos Museispårvägen i Malmköping. Det saknas dock strömskena i Malmköping så för att kunna användas ska hjulen på loket svarvas.

Loket, som byggdes i skånska Arlöv och som hade nummer 169 under sina glansdagar på Stockholms spårväg, har sällskap av vagnar från bland annat Göteborg, Malmö, Helsingborg, Uppsala, Sundsvall, Jönköping och Gävle på Museispårvägen i Malmköping. Ett värdigt avslut för ett stycke spårvagnshistoria som räddats ifrån skrotning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!