Årskurs 4-6 på Europaskolan Malma samlades i gymnastiksalen tidigt på morgonen. Klockan strax efter åtta inleddes en vecka dedikerad till minnet och hjärnan.
– Vi vill visa att minnesteknik är en kunskap som går att bygga upp. Det är ett viktigt budskap till eleverna, säger Marie Mulvad Fransson som är biträdande rektor på Europaskolan.
Jonas von Essen tar scenen. Han börjar med att förklara upplägget men avbryter snabbt sig själv och säger att han måste bevisa för eleverna att han är så bra minne som han påstår. Han kallar upp en elev på scenen.
– Kan du räkna upp 30 siffror mellan noll och nio? frågar han.
När flickan börjar räkna upp siffrorna skriver Idriz Zogaj från Minnesförbundet upp talen på en tavla. Jonas von Essen sätter sig på knä och blundar samtidigt som talen läses upp. När flickan är färdig väntar världsmästaren någon minut och sedan rabblar han upp talen helt i korrekt följd till elevernas applåder. Detta kan ses som en liten sak då han i början av året rabblade upp 13 208 decimaler av talet Pi.
– Vem som helst kan komma ihåg vad som helst, säger Jonas von Essen i början av föreläsningen.
Föreläsningen för mellanstadieeleverna är en av många som kommer att hållas under veckan. Jonas von Essen kommer bara att vara med under dagen men resten av veckan kommer Idriz Zogaj, grundare och ordförande av Minnesförbundet, att lära eleverna att minnas bättre. Fokus ligger på högstadieeleverna som kommer ha lektioner med honom varje dag.
– Det handlar om att lära eleverna tekniken. Det är ingen del av hjärnan som bara de med bra minne har. Vi vet bara hur den kan användas. Nu kommer barnen att förhoppningsvis att ta ett stort kliv framåt när de förstår grunderna, säger han.
Idriz Zogaj driver för att undervisning om hur minnet fungerar och kan tränas upp ska vara ett mer närvarande ämne i skolan.
– Elever ska lära sig en massa information men de får inte lära sig hur de på bästa sätt ska komma ihåg den informationen. Det är en stor brist i skolan, säger han.
Generellt sett handlar minnestekniken om att visualisera informationen du ska minnas.
– Förenklat ska du göra en rolig historia och visualisera det för att du ska minnas. Det är lättare att komma ihåg roliga saker och du använder då flera sinnen för att minnas, säger Idriz Zogaj.