Fler missnöjda hyresgäster hos kritiserad värd

Problemen fortsätter för Wonna I de Jongs fastigheter. Trots kritik under flera års tid fortsätter boenden att vara missnöjda med fastigheterna som företaget förvaltar.

Malmköping2016-09-24 06:13

Eskilstuna-Kuriren skrev 2014 om att Hyresgästföreningen ansökte till hyresnämnden om åtgärdsföreläggande för flera boende i Wonna I de Jongs fastigheter. Efter ett par månader drog föreningen tillbaka ansökan då de ansåg att fastighetsföretaget hade åtgärdat de brister som togs upp i ansökan.

Ola Karlsson har bott i en av företagets fastigheter i närmare 20 år. Han har nu ansökt om nytt åtgärdsföreläggande till hyresnämnden då han är missnöjd med skötseln och det allmänna skicket på fastigheten.

– Sen Wonna I de Jongs fastigheter tog över har det blivit sämre. Så lite underhåll som möjligt verkar vara deras filosofi, säger han.

I sin ansökan till hyresnämnden skriver Ola Karlsson att det allmänna skicket av fastigheter och utemiljö är närmare förfallen.

– Det var under en period då det inte städades på säkert två månader, säger han.

Han skriver även att det är mycket svårt att få tag på företrädare i fastighetsbolaget för att ta upp sina åsikter kring fastighetens skick och skötsel.

– Telefon svarar de nästan aldrig på. Sen fick vi en e-postadress att felanmäla till, jag tror säkert att jag har skickat 50 mejl till den. Ibland får jag svar, ibland inte, säger han.

Ola Karlsson har under åren varit i kontakt med Hyresgästföreningen flera gånger med olika handläggare. Han anser att de verkade ointresserade av vad han hade att säga.

– I det här fallet har Ola Karlsson frångått våra processer för att göra en anmälan om brister i fastighet. Han tyckte väl att vi inte satt ner foten tillräckligt hårt, säger Sven Graff som är ärendehandläggare på Hyresgästföreningens juridiska enhet.

Han bekräftar det som Ola Karlsson vittnar om med bristfällig kommunikation från Wonna I de Jongs sida.

– Deras förvaltning har av och till fungerat väldigt bristfälligt, felanmälan har varit svår att göra. Det finns dock fall där man efter en hel del påtryckning till slut fått sina brister avhjälpta på ett bra sätt, säger han.

Ola Karlsson säger också att fastighetsbolaget har åtgärdat en del av problemen som har varit.

– Under en period var det otroligt mycket festande. Stökigt i trapphusen och skräp överallt som inte plockades upp. Men det är bättre nu i alla fall, säger han.

Sen hösten 2015 har även Migrationsverket hyrt lägenheter för nyanlända av fastighetsföretaget. Flera av dem och äldre boende spenderar tid på Folkkyrkan i Malmköping.

– Vi har pratat med både flyktingar, Malmköpingsbor och en som arbetat för Wonna I de Jongs. Alla har bara kommit med negativa synpunkter, säger pastorn Robert Bergström.

Tidningen har försökt nå representanter för Wonna I de Jong Fastigheter för en kommentar utan framgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om