Klockan är halv nio på morgonen och bilinspektören Patrick Zetterberg har precis klivit ur den varma bussen. Den står parkerad i poliskontrollplatsen på väg 55 utanför Malmköping. En plats där det passerar mängder med lastbilsekipage varje dag, många av dem från utländska åkerier som inte följer den svenska lagstiftningen. De är dessa som Patrick och hans kollegor ska fånga in den här veckan.
– Det är bara en tidsfråga.
När han några minuter senare kliver ut i vägbanan och vinkar in dagens första lastbil är första fångsten ett faktum. En litauisk lastbil framförd av en vitrysk chaufför. Efter en lång stunds kontroll av förarens och lastbilens dokument står det klart att lastbilen inte får åka vidare. Bristfällig dokumentation och 40 000 kronor i sanktionsavgift.
Problemet med cabotage, det vill säga en transport av passagerare eller gods utfört av ett företag som inte är registrerat i Sverige, som kör regelvidrigt är ett omfattande problem. Det handlar främst om cabotage som vistas för länge i landet, gör för många transporter och som kör för långa sträckor.
– De rullar hela tiden och det är ett dilemma för vi har snart inga svenska åkerier kvar, det finns inga som kan konkurrera.
Patrick Zetterberg har jobbat som bilinspektör i 13 år och han har sett hur problemet har ökat de senaste sju-åtta åren.
– De här chaufförerna är här hela tiden och jobbar och de har ingenting. Det är som trafficking, de kommer inte härifrån.
Även om polisen kontroller leder till att cabotage tas ur trafik och att sanktionsavgifter delas ut så fortsätter lagöverträdelserna.
– Vissa av förarna säger att "vi ses om en vecka" och menar att Sverige inte skulle klara sig utan dem. Nej, det kanske vi inte gör längre för att alla svenska åkerier är snart ihjälkörda. Det här är ett samhällsproblem med stora pengar som åker rakt ut ur landet.
Patrick Zetterberg vill se hårdare lagstiftning och större ansvar hos de som beställer transporterna.
– Det är bedrövligt att till exempel Postnord använder sig av olagliga cabotage för att det är billigt.
Måndagen renderade i fyra cabotage som fick sanktionsavgifter på 40 000 kronor.
– Vi är väldigt nöjda och hoppas kunna hålla det här tempot uppe hela veckan. Det är tråkigt att det förekommer men det här påvisar behovet av att vi gör de här kontrollerna, säger trafikpolisen Björn Thunblad.