Högtryck i glöggfabriken

De flesta känner nog att det är lite tidigt att prata glögg redan i slutet på september. Så är inte fallet på Malmköpings nya spritbolag.– Vi tappar mellan 5 000 och 6 000 buteljer per dag, säger vd:n Olof Langbeck.

Glögg-150922-fle-db-3.jpg

Glögg-150922-fle-db-3.jpg

Foto:

Malmköping2015-09-23 19:00

För två år sedan presenterade Malmköpings nya spritbolag sin första egna glögg. Succén blev omedelbar och de 4 000 flaskorna sålde slut på kort tid.

– Då fick jag be om ursäkt i radio för att vi hade tagit fram för få flaskor, säger Olof Langbeck, vd för Malmköpings nya spritbolag, med ett leende.

Förra året dubblerade spritfabriken antal flaskor av Tomtemors starkvinsglögg. När nu produktionen av årets glögg är i full gång siktar man ännu högre. I år kommer det finnas 10 000 buteljer av glöggen till försäljning, dessutom satsar Malmköpings nya spritbolag på en ytterligare glöggvariant.

De klassiska glöggkryddorna finns fortfarande där, nejlika, kardemumma och ingefära, men dessa har fått sällskap av en dos apelsin. Tillsammans med Malmköpings spritfabriks egna russinsprit skapar ingredienserna en roséglögg.

– Vi har mixtrat lite med mängden av kryddorna och gjort glöggen lite lättare med apelsin. De finns de som tycker att vanlig glögg kan vara lite för stark, det här ger en lite annan produkt, säger Olof Langbeck.

Den nya glöggvarianten kommer att tappas upp i 1 400 buteljer och den andra november ska den finnas ute i butik. Olof Langbeck tycker själv bäst om den traditionella glöggen och har svårt för de mer extrema nya varianterna av glögg som har kommit de senaste åren.

– Blossa har alltid experimenterat och har lite monopol på det. Vi andra är lite mer försiktiga. Det har nästan gått lite långt, det är mer av ett jippo numera, säger Olof Langbeck och tar förra årets lavendelglögg som ett exempel.

Sedan i januari 2014 äger Malmköpings nya spritbolag även destilleriet i Åker och är därmed rätt så unika i landet med att ha kontroll över hela processen. Olof Langbeck och hans fru Solveig Sommarström bor på en gård utanför Gnesta där de odlar en del av de örter och kryddor som används i tillverkningen.

– Vi försöker vara så lokala som vi kan och i dag är många intresserade av hur det funkar. Innehållet är ingen hemlighet, det som är hemligt är andelarna, säger Olof Langbeck.

Det är Solveig Sommarströms företag Viness AB som står bakom glöggen som tillverkas på Malmköpings spritfabrik. Att än fler varianter dyker upp framöver är inte omöjligt enligt Olof Langbeck.

– Det första steget är rosé, om det faller väl ut kan vi jobba vidare. Vi har tankar på traditionell vit glögg som man kan dricka även när det inte är säsong. Sangria är väldigt populärt nu och vem vet, kanske kommer det en sådan variant, säger han hemlighetsfullt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!