Malmaskolan har utarmats på elever sedan Europaskolan öppnat nästgårds men Agneta Jakobsson tog sig an utmaningen att leda den kommunala skolan utan att tveka.
– Jag har aldrig tvivlat. Skolan har blivit mindre och elever har valt andra alternativ och självklart måste man genomföra vissa förändringar eftersom organisationen krymper. Men jag känner att vi har mycket bra personal och positiva människor och det är det vi måste bygga det på, säger hon.
Hon tillträdde sin nya tjänst den första augusti efter att ha flyttat hem från Schweiz. Men än är det för tidigt att prata om att hon satt sin prägel på skolorna som ingår i ansvarsområdet, Malmaskolan och Ekbackens skola i Sparreholm. I stället tonar hon ner sin egen roll till förmån för lagbygget.
– Det är inte jag som skapar profilen, det är vi som jobbar tillsammans i skolan som ska komma fram till det. Det viktigaste för oss är att lära barnen grunderna och vi har en läroplan som är tydlig och talar om vad eleverna ska kunna.
Innan det tioåriga Schweizäventyret har hon jobbat som enhetschef för skolor i Vännäs, Bollnäs och på Värmdö. Senaste jobbet i Sverige var som förskolechef och rektor i Strängnäs.
– När jag läste om skolprojektet i Flen kändes det rätt, att man har en strategi och är involverade från politikerhåll.
Den kommunala skolan utmanas av privat skolor, så ser det ut i Malmköping och så ser det ut i hela Sverige. Men Agneta Jakobsson vill inte använda uttryck i form av konkurrens.
– Man har fattat beslut och det ska vara en friskola här, i Sverige får vi välja och det är inget konstigt. Det viktiga är att barnen hamnar rätt, det är dem vi är här för, de är våran framtid.
Hon ser snarare vikten av samarbete och nätverkade, både med privatskolan och med andra kommunala aktörer.
– Vi kommer att träffas ibland men vad vi kan göra tillsammans får växa fram successivt. Vissa saker som regler på skolgården måste vi ha gemensamt. Det är jätteviktigt att man inte blir den ensamma skolan utan hittar styrka i varandra.
Agneta Jakobsson framstår som en kraftfull optimist som inte rädds kritik eller tuffa tider.
– Jag ser bara möjligheter, jag är en sådan människa. Det är mycket nu i början i och med att skolan byggs om och mycket ansvar. Visst jag har varit borta under en längre tid. Men det är otroligt roligt och jag känner att jag har ett bra stöd av människorna omkring mig, säger hon och försöker konkretisera vad hon anser vara extra viktigt.
– Jag jobbar utifrån de förutsättningar vi har och får och de elever vi har. Barn som kommer hit ska känna sig sedda och trivas och tycka det är roligt att gå i skolan och självklart ska föräldrarna känna det tryggt att lämna barnen här.