– Det kändes som att kriget kom nära. Vi hade väntat på de där transformatorerna, men det är en bagatell jämfört med det helvete som de utsätts för i Ukraina, säger Marie Svensson.
Tjeders tillverkar och säljer larm- och kommunikationslösningar till kunder inom offentlig och privat sektor. Tjeders har en svensk underleverantör som skulle leverera transformatorer som tillverkas i Ukraina. Tjeders hade väntat länge på transformatorerna som försenats på grund av materialbrist under pandemin. När transformatorerna äntligen var klara att skickas iväg från fabriken i Ukraina bröt kriget ut och leveransen stoppades.
– Vi hade väntat och väntat och var så tacksamma för att det stod färdigpackat och klart och skulle skickas iväg, men så fick jag ett meddelande att gränserna hade stängts. De var tvungna att skicka hem hälften av sin personal för att skydda sina nära och kära och försöka få dem i säkerhet i en krigszon, säger Marie.
Johan Sjöberg är säkerhets- och försvarspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv.
– Våra tankar är väldigt mycket med Ukraina med den oerhörda aggression de är utsatta för. Vi gör vad vi kan för att stötta.
Han menar att kriget kommer att påverka handelsflöden.
– Vi har en väldigt svår och tuff resa framför oss.
Marie Svensson berättar att Ukrainakriget har spätt på den komponentbrist som sedan tidigare råder i elektronikbranschen. En orsak är den brist och de leveransproblem som uppstod under pandemin. Den största orsaken är dock den allmänna utvecklingen i samhället med alltfler elektriska prylar, till exempel elbilar. Tillverkningen av de komponenter som behövs till alla elprylar har inte hängt med.
– Allting elektrifieras och det är en stor utmaning både med eltillförseln framåt och med tillgången på komponenter. Många buffrar för att säkerställa att de har komponenter, bland annat stora koncerner, och då tar det ju slut.
Hur allvarligt är läget?
– Ja, vi har produkter som vi inte vet hur och när vi ska få tag på. Vi behöver göra omkonstruktioner som innebär extrakostnader. Det är klart att det är allvarligt om vi inte kan leverera det kunderna förväntar sig.
Komponentbristen leder till ökade kostnader för Tjeders som företaget har svårt att kompensera sig för genom att ta mer betalt av sina kunder.
– Det finns komponenter idag som vi blir erbjudna men som kostar mer än slutprodukten den ingår i kostar. Det är en utmaning att få det att gå runt.
Tjeders omsättning uppgick förra året 65 miljoner kronor. Företaget har 40 anställda. Det finns trots komponentbristen inte några planer på att dra ner på antalet anställda.
– Som det ser ut nu har vi inga såna planer. Vi gör allt vad vi kan för att säkerställa våra kunders leveranser, men skulle det här accelerera är det klart att det kan få konsekvenser.
Om komponentbristen skulle bli långvarig och förvärras tycker Marie att politikerna borde fundera på att införa stöd för korttidspermitteringar för drabbade företag precis som under pandemin.
– Det känns som att det räckte med corona. Världen behöver inte krig och andra problem, säger hon.
Johan Sjöberg på Svenskt Näringsliv rekommenderar företag att se över sina leveranskedjor.
– Inte bara i första och andra led utan även i tredje led så att man har koll på vilka eventuella beroenden som finns. Sedan rekommenderar vi även företag att se över sin cybersäkerhet.