Riksväg 55 mellan Dunker och Björndammen är olycksdrabbad. Redan 1999 genomförde dåvarande Vägverket en stråkstudie för riksväg 55 och 57, men det är först nu som trafikanter och boende utmed sträckan kan se ljuset i tunneln. Däremellan har tre samråd hållits och såväl utebliven finansiering som en skyddad fågelart satt stopp för planerna på en ny säkrare väg.
Strax före jul skickade Trafikverket in vägplanen för fastställelse. Myndighetens egna juridiska funktion ska nu gå igenom vägplanen och se om den uppfyller alla nödvändiga krav som finns. Gör den det kommer den att fastställas, förhoppningsvis under våren.
Om vägplanen inte överklagas till regeringen, planerar Trafikverket att påbörja upphandling av totalentreprenad vid halvårsskiftet. Totalentreprenad innebär att företaget som vinner upphandlingen både får detaljprojektera den nya vägen och utföra bygget.
– När vi ställt våra funktionskrav på anläggningen får entreprenören detaljprojektera, säger Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket, som är försiktigt optimistisk till att den nya vägen snart kan börja byggas.
Just nu arbetar myndigheten med att ta fram förfrågningsunderlag för totalentreprenaden. Förutsatt att allt går som det ska, vilket det uppenbarligen inte gjort hittills, kan spaden för den säkrare vägen sättas i backen under nästa år.
– Vi räknar med två års byggtid, så 2025 kan den nya vägen vara klar. Men projektet har stött på motgångar tidigare, så man vet aldrig, säger Camilla Karlsson.
Nuvarande sträcka mellan Dunker och Stålbogakorsningen kommer att dras in från allmänt underhåll. Det sker när den nya vägen är klar.
– Vi river bort asfalten och vägen övergår till markägaren. Jag skulle tro att det blir en enskild väg, säger Camilla Karlsson.
Även den befintliga rastplatsen vid Björndammen kommer att tas bort från allmänt underhåll. Där kommer ytan att återställas till naturmark och därefter lämnas tillbaka till fastighetsägaren.
Nya riksväg 55 får en omkörningssträcka i vardera riktningen och förses med mitträcke fram till Björndammen. Kostnaden för projektet beräknas uppgå till ungefär 160 miljoner kronor och finansieras genom Sörmlands infrastrukturplan.