Spårvagn renoveras efter nästan 50 år i förråd

En spårvagn som tillverkades i Tyskland under andra världskriget ska nu renoveras. Om några år kan besökare ta en tur i den röda vagnen på Museispårvägen.

Malmköping2016-07-19 05:47

Den ser ut att vara i bedrövligt skick både på utsidan och insidan, den röda museispårvagnen som nu ska renoveras. Men enligt de kunniga på Museispårvägen är maskinell utrustning komplett även om den måste göras i ordning. På måndagsförmiddagen fraktades vagnen med lastbil till en verkstad i Falköping.

Spårvagnen tillverkades i Tyskland mitt under brinnande krig år 1940-1941. Vagnen gick först i Gävle som hade röda vagnar på spårvägen. Den gick på linjen till industriområdet i Bomhus. År 1956 såldes vagnen till LKAB i Kiruna, där den användes vid gruvan. I slutet av 60-talet kom spårvagnen till Museispårvägen i Malmköping och sedan dess har den stått oanvänd i en vagnhall.

– Vi har inte haft ork, tid, möjlighet och resurser att göra något åt den, säger Åke Eriksson som leder projektet att rusta upp vagnen.

Men nu ska det ske tack vare en privat finansiär. Dessutom ska vagnen inte bara renoveras på verkstäder utan Museispårvägens medlemmar kommer att göra mycket ideellt arbete själva.

Från föreningens sida gläds man åt att vagnen är röd, blått har varit den förhärskande färgen på spårvagnar i Sverige, även om Malmö har haft gröna och Norrköping har gula.

– Vi har ingen röd vagn innan, därför är det trevligt att få en röd. Vi har även gröna och gula vagnar men bara blå i trafik, säger Åke Eriksson.

Vagnen är också lite ovanlig för att den är tillverkad utomlands.

– Fram till 70-talet byggdes de allra flesta spårvagnar i Sverige.

Allra närmast ska spårvagnens boggier, underrede som hjulen sitter på, renoveras på en verkstad i Falköping. Senare väntar också renovering på ett företag i Eskilstuna. Museispårvägen har fotografier på hur vagnen har sett ut invändigt. Föreningen har anlitat en konstruktör som ska rita hur sätena ska se ut. Det mesta av inredningen måste tillverkas helt nytt.

– Förhoppningen är att vagnen ska bli, om inte som 1940, så som 1956.

Om fem år väntas spårvagnen vara i drift i Malmköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!