Trafiksäkerheten är den främsta orsaken till förändringen på linje 642, säger Åsa Bjerke som är enhetschef för den allmänna kollektivtrafiken inom Region Sörmland:
– Det är en dålig väg för de stora bussarna i linjetrafiken. Under det senaste året har flera turer fått ställas in på grund av halka eller mjuk vägbana, säger hon.
Men även sträckans längd i förhållande till antalet resenärer – i genomsnitt 2,7 per skoldag under hela 2018, enligt Sörmlandstrafikens statistik över antalet registrerade resor – har spelat in, tillägger Åsa Bjerke.
I bostadsområdet nära Marsjön, Kungshagen, rör förändringen upp känslorna. Skolbussen till Mariefred kommer att gå från landsvägen, gamla Strängnäsvägen. Hur gamla barnen är och hur långt från hållplatsen de bor avgör om de får gå till hållplatsen eller om de har rätt till skolskjuts hemifrån, med ett mindre fordon. Ju yngre, desto kortare avstånd krävs för det senare.
I Kungshagen innebär kommunens regelverk att endast elever från förskoleklass till årskurs 3 beviljas skjuts hemifrån utifrån färdvägens längd. Äldre barn bedöms kunna gå eller cykla.
– Som förälder känner jag mig inte trygg med att släppa iväg vår dotter på den här vägen, säger Thomas Grönstedt som har en 15-åring på Mariefreds skola, och beskriver en relativt smal grusväg med mycket vilt och dålig sikt som bilister ofta kör över tillåten hastighet på.
Om färdvägen är särskilt trafikfarlig och riskfylld kan även elever som anses bo nära hållplatsen få skolskjuts hela vägen. Men kommunens bedömning är att den aktuella vägen är likvärdig med andra mindre vägar på landsbygden, berättar Gunnar Karlsson, skolskjutsansvarig på utbildningskontoret:
– Det är en krokig väg utan belysning eller trottoarer, det är så vägarna ser ut ute på landet. Vilda djur väger vi aldrig in i våra beslut, det är ett naturligt inslag. Vad vi framför allt tittar på är om det finns någon verksamhet som ger upphov till tyngre trafik och så är det inte i det här fallet. Det är främst boendetrafik det handlar om.
Enligt Gunnar Karlsson är det elva mellan- och högstadiebarn som bor på Marsjövägen som kommer att få gå mellan 2,1 och 3,1 kilometer till närmaste busshållplats.
Linje 642 kommer tills vidare att trafikera vägen via Hedlandet trots att Sörmlandstrafiken, enligt Åsa Bjerke, upplever liknande problem med den sträckan.