Den tidigare ledningen för Gripsholms-Mariefreds ångfartygsaktiebolag hade redan påbörjat arbetet med en bränslekonvertering ombord på S/S Mariefred, när Henrik Birath tog över som vd.
– De hade brutit upp däcket för att ta bort kolboxarna och ersätta dem med bränsletankar. Det håller vi på att återställa nu, säger han.
När Maja, som båten kallas, kommer till Mariefred den 4 juni är det alltså stenkol som eldas ombord – precis som tidigare.
– Det är många som värnar koleldningen. Men vi kommer att göra en gedigen utredning och titta närmare på vilka fördelar och nackdelar som finns med olika alternativ, så att vi kan fortsätta att köra i 119 säsonger till, säger Henrik Birath.
Bränslefrågan är en del av orsaken till att Maja i år kommer till Mariefred med en ny kapten ombord. Claes Insulander – båtens tidigare befälhavare, tillika vd för rederibolaget och ledamot i dess styrelse – var drivande i arbetet för en konvertering, och ansågs föregå formella styrelsebeslut om saken.
På en extra stämma den 1 november 2021 förlorade han sin styrelsepost, och ersattes då av Henrik Birath. Birath utsågs sedan till ny vd – och nu anställs en ny kapten. Vem det är vill Henrik Birath inte säga i nuläget, eftersom avtalen ännu inte är färdiga.
– Det är en delvis ny besättning sommaren 2022, men en och annan har varit med förut. Den gamla besättningen var till åren kommen. Nu jobbar vi med en föryngring, säger Henrik Birath, själv 62 år gammal.
Att byta kol mot ett annat bränsle på Maja var något som började diskuteras hösten 2019, men det var under fjolhösten som det började storma ordentligt kring båten.
– Det är jättetråkigt att det har uppstått konflikter. Många arbetar ideellt, och vi samlar ihop mycket pengar från medlemmar och andra bidragsgivare för att båten ens ska kunna fortsätta gå. Att behöva ha sådana här diskussioner tar udden av mycket av glädjen, kommenterar Henrik Birath turbulensen inom rederibolaget.
– Nu ser jag ödmjukt framåt. Jag har full respekt för det arbete som har gjorts med båten under många år. Nu ska vi ta det vidare och säkra driften så att även nästa generation kan ta del av det här kulturarvet, tillägger han.
Under kommande högsäsong blir det trafik onsdag–torsdag och lördag–söndag. Tidig och sen sommar är det endast helgerna som gäller.
– Att vi inte går igång med mer vardagstrafik beror på osäkerhet kring pandemin. Även om restriktionerna lättat så tror vi inte att de utländska gästerna kommer i samma utsträckning som tidigare. Men skulle vi ha ett väldigt bra bokningsläge så kan vi gå upp i trafik, säger Henrik Birath.
En ny restauratör är tilltänkt för servering av mat och dryck ombord på båten. Och passagerarna kommer framöver att kunna ta del av tidigare stängda utrymmen i båten, berättar Henrik Birath.
– Vi öppnar upp försalongen och aktersalongen under däck, där originalinredningen till stor del finns kvar, säger han.
Just nu får S/S Mariefred vintervila och omvårdnad på Beckholmens varv på Djurgården i Stockholm. Inom kort är det dags för torrdockning på varvet, så att båten kan inspekteras. Därefter är Henrik Biraths förhoppning att båten ska flyttas till en mer publik kajplats:
– Alla andra båtar av det här slaget vårrustas vid kaj, exempelvis längs Strandvägen eller Klara Mälarstrand. Det är mycket trevligare när folk kan se henne.