Ont om laddplatser utanför Strängnäs stadskärna

I Mariefred kan några bilar tanka el, men i Stallarholmen och Åkers styckebruk saknas allmänna laddplatser för elbilar.

På Mariefreds skolas parkering längs med Djurgårdsgatan finns två laddplatser för elbilar. Det är Sevab som sköter driften av laddboxarna som tillhandahålls av Mer, som tidigare hette Bee.

På Mariefreds skolas parkering längs med Djurgårdsgatan finns två laddplatser för elbilar. Det är Sevab som sköter driften av laddboxarna som tillhandahålls av Mer, som tidigare hette Bee.

Foto: Camilla Lillsebbas

Mariefred2021-09-21 07:04

I Strängnäs stad finns flera laddplatser för elbilar. Hos laddnätverket Mer – energibolaget Sevabs upphandlade leverantör av laddinfrastruktur – finns laddstationer listade vid Västervikstorget, vid kommunhuset och i parkeringsgaraget vid Resecentrum.

Vid den sistnämnda platsen finns det så många som 24 stationer med Typ 2-uttag, som är EU-standard för normalladdning. Vid kommunhuset finns två CCS-uttag och två Chademo-uttag, båda för snabbladdning. 

– För snabbladdning krävs viss styrka i kabeln. De här platserna vid kommunhuset ligger i närheten av en transformatorstation. Vid resecentrum räcker det med normalladdning, där parkerar man ju i regel bilen och är borta några timmar, säger Anders Ekman, stadsmiljö- och fritidschef i Strängnäs kommun.

undefined
Nytt sedan försommaren är laddplatser för elbilar vid Mavab i Mariefred. På bilden syns Cicci Andersson från företaget.

Hos Mer finns även tre platser hos Cirkle K i Biskopskvarn, likväl som två platser på parkeringen vid Mariefredsskolan längs Djurgårdsgatan. Stallarholmen, Åkers styckebruk eller övriga delar av kommunen har inga laddstationer listade.

Vilka förutsättningar det finns för utbyggnaden är något som just nu utreds av Sevab och Strängnäs kommun. Tillgängliga tomter och bra möjligheter, rent elnätsmässigt, är parametrar som samkörs med prognoser om antalet elbilar de kommande åren.

– Målet är att vi ska vara klara inom två veckor, säger Tony Roos vid Sevabs driftbolag Esem.

Utöver Mer finns flera sajter och appar med kartor som elbilförare använder sig av för att hitta effekt till sina fordon. Hos exempelvis Chargefinder hittas laddplatser vid McDonald's i Biskopskvarn, bostadsområdet Jägarbacken i Mariefred och Mavab i Mariefred.

De sex platserna hos Mavab är till för såväl företagets anställda och besökare som för allmänheten.

– Vi ligger precis vid golfbanan och via en gång- och cykelväg är det bara några minuters promenad ner till stan. Laddarna kom på plats precis före semestrarna. De används men alla har nog inte hittat hit än, säger Cicci Andersson från företaget.

undefined
Det finns allmänna laddplatser i Mariefred och Strängnäs, men inte i Stallarholmen och Åkers styckebruk.

Även Gripsholms värdshus listas hos Chargefinder. De fyra platserna för Teslas elbilar är dock i första hand avsedda för värdshusets gäster, berättar vd Fredrik Åström, som fått ta emot många förfrågningar från utomstående:

– Det är varje vecka, och jag skulle säga att det ökar hela tiden. I den mån det går så löser vi det. Men vi får frågor om månadsabonnemang och det går inte, prio ett är ju våra gäster, säger han.

Tesla har ett eget slags laddare, superchargers. Utöver platserna vid värdshuset finns en kartnål vid Biskopskvarn, med information om öppning under fjärde kvartalet.

Det är drivmedelstationen Gulf som planerar att installera laddstolpar, tio stycken för Tesla samt ytterligare tio för andra elbilsfabrikat. När tidningen skrev om satsningen i februari 2020 skulle stolparna vara på plats ett halvår senare.

– Vi är klara, Tesla är klara. Vi väntar bara på Sevab som inte kan leverera tillräckligt med ström. Men enligt det senaste beskedet jag fått ska det kunna bli av senast i december, säger Hans Zentio.

Att effektfrågan är en stor utmaning är ingen hemlighet, enligt Tony Roos på Esem.

– Det handlar dels om elnätets infrastruktur men dels också om flaskhalsar som vi inte kan påverka. Vattenfall kan exempelvis inte leverera hur mycket effekt som helst till oss på Sevab och de är i sin tur styrda av Svenska kraftnät. Det finns en kapacitetsbrist över lag, säger han.

10 000 laddpunkter

Det finns cirka 10 000 publika laddpunkter i Sverige, ofta strategiskt utplacerade längs populära vägar och viktiga knutpunker.

Av dessa är omkring 800 publika snabbladdare med CCS-kontakt, EU-standard för snabbladdning.

De flesta elbilar brukar kunna snabbladdas fullt på omkring 20–30 minuter.

Nätverket av laddpunkter är uppbyggt av ett flertal aktörer. Det finns ännu ingen gemensam standard för exempelvis betalning. Appar eller ”blippar” är vanliga för att starta laddningen.

Källa: alltomelbil.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!