"Det här måste vara ett skämt"

Stor glädje, och en del tårar, blev reaktionen när Postkodlotteriet knackade på hos föräldrakooperativet Ängshyddans förskola på tisdagen. – Det här händer ju inte, sa barnskötaren Pernilla Nykvist.

Mariefred2015-01-13 17:05

Vid tvåtiden traskade ett tv-team på sex personer raka vägen in i köket på förskolan. Där stod föräldern Kristin Gustavsson och barnskötaren Pernilla Nykvist.

– Vem av dessa vackra damer är Kristin? undrade programledaren Putte Nelsson.

Kristin Gustavsson erkände att det var lite darrigt. Hon drog en vinstcheck på 217 878 kronor.

– Det är helt galet! Som småbarnsförälder finns det alltid ett hål att stoppa pengarna, sade hon innan det var dags för familjen att komma in och gratulera.

Vid sidan om stod hela tiden Pernilla Nykvist och gladdes åt sin medhjälpare i köket. Hon hade tänkt att gå ut men var rädd för att störa inspelningen. Hon blev minst sagt överraskad när även hon fick dra en vinstcheck.

– Det här måste vara ett skämt, sa Pernilla Nykvist med lätt darrande hand om blommor och check på 804 472 kronor.

Sammanlagt delar Postkodlotteriet ut 90 miljoner kronor till boende på postnummer 647 32 i Mariefred i den så kallade Grannyran. Tisdagens rundresa gick till tio personer som fick vinstcheckar.

Nu på söndag delas de stora pengarna ut. Tv-profilen Richard Sjöberg kommer till Rådhustorget där han får hjälp med miljonutdelningen av Putte Nelsson och Magdalena Graaf. Alla lottköpare i det vinnande postnumret får då dela på 30 miljoner kronor – de resterande 60 delas av vinnarna i postkoden. Postkoden är en mindre del av postnummerområdet.

Postkodlotteriet har genom åren fått en del kritik. Den 9 januari i Kvällsposten kritiserade före detta överåklagare Sven-Erik Alhem företagets marknadsföringsmetoder efter att ha fått hem ett reklambrev om erbjudet medlemskap. Lotteriets presschef Roger Magnergård menade att det är precis vad lotteriets kunder vill ha.

Enligt Svenska Dagbladets omfattande granskning 2013 går 33 procent av Postkodlotteriet omsättning till välgörenhet. I Holland, där moderbolaget är baserat, är motsvarande siffra 50 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om