– Intresset för att prata och hitta lösningar är ömsesidigt, säger Erik Johansson, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Måndagens möte sker via Skype.
– Jag och Anders Ekman (stadsmiljö- och servicechefen, vår anm.) ska samtala med Erik Johansson från Trafikverket, berättar Maria Kautto, trafikutredare som också betraktat röran på och i närheten av väg 223.
Hon var där tillsammans med polisen under den europeiska trafikantveckan.
– Det finns ingen agenda så jag vet inte vad som kommer tas upp på måndag. Jag kommer prata utifrån våra synpunkter så får vi se vad Trafikverket har att komma med, berättar Maria Kautto.
När tidningen intervjuade henne i början av oktober såg Maria Kautto en cirkulationsplats i korsningen Storgatan/Stallarholmsvägen som en vision. I så fall skulle vänstersväng förbjudas för dem som lämnat av barn, och besökare till slottet, när de kommer upp till länsväg 223 från den stora parkeringen.
– På måndag diskuterar vi förutsättningslöst, och staplar upp de idéer som framkommer. Men det kan säkert bli fler möten oss emellan framöver, berättar Erik Johansson.
I början av månaden sa Johansson att Trafikverket helst avvaktar den trafikplan som preliminärt ska göras under åren 2021–2023.
– Men det finns flera olika typer av åtgärder som kan vidtas snabbare än så, säger han nu.
Fartkameror?
– Nej, det är en lång process och kameror är något som beslutas om på nationell nivå.
Sänkt hastighet?
– Den saken bestäms inte av oss utan av länsstyrelsen.