Digitalbokad matrunda lockade restaurangbesökare

Gästerna är tillbaka efter ett drygt år med restriktioner. På lördagen kunde åtta matställen i Mariefred räkna in vardera 250 gäster.

Tobias Bergman med linssoppan och Helena Sandberg som välkomnar de första gästerna hoppas att Moveat återkommer till Mariefred.

Tobias Bergman med linssoppan och Helena Sandberg som välkomnar de första gästerna hoppas att Moveat återkommer till Mariefred.

Foto: Peter Larsson

Mariefred2021-08-29 10:01

Jenny Palm och Henricc Söderström hade i likhet med 248 andra förbokat sina matbiljetter till lördagens Moveat i Mariefred. Till skillnad från de flesta började de dock inte äta på värdshuset, utan på "Han i hörnet".

– Det är roligt att kunna testa lite nytt och vi har inte varit ute på väldigt länge. Tanken är att vi börjar med det vi tror är godast, om vi inte hinner runt till alla, säger Henricc Söderström och hugger in på en smakportion med oxkind och potatispuré.

undefined
Henricc Söderström och Jenny Palm från Läggesta började med det matställe de trodde hade godast mat.

Lördagen bjöd på mindre trevligt uteätarväder men flera av de medverkande restauratörerna hade tillgång till uteplatser under tak, däribland Rakstugan kök och bar. Ägarparet Helena Sandberg och Tobias Bergman satsade på en indisk linssoppa. Vid 11.30-tiden började de dock titta sig lite oroligt omkring.

– Undrar om det kommer någon eller om vädret skrämt bort folk, säger Helena Sandberg.

En minut senare började gästerna strömma till och flera noterade att det doftade gott från soppbehållaren.

undefined
Helena Sandberg på Rakstugan hade i likhet med ytterligare sju Mariefredskrögare förberett smakportioner för 250 personer.

Konceptet är enkelt. Moveat som i fjol omsatte drygt fem miljoner kronor tar hand om biljettintäkterna i vilken åtta smakportioner per gäst ingår. De medverkade krögarna har möjlighet till sidointäkter i form av dryck och inte minst en chans att visa upp sig för nya gäster.

Ninni Bander är projektledare och företräder Moveat.

– Det här är ett marknadsföringsprojekt. De krögare som har utskänkningstillstånd har möjlighet till merförsäljning och butiker som säljer choklad eller ost kan även sälja sina produkter, säger hon.

undefined
Ninni Bander, projektledare för arrangerande Moveat. Med på den första rundan var: Gripsholms värdshus, Frankly Foods, Gripsholmsgrillen, Slottspaviljongen, Alba, Han i hörnet, Prime Burger Food Truck, Rakstugan kök och bar samt Äta Ost och Deli.

Hur tätt arrangemang av typen Moveat kan hållas på varje ort varierar, säger Ninni Bander.

– I mindre städer brukar vi köra en eller två gånger per år. I Göteborg kör vi fyra per år. Det hänger ihop med hur många invånare och antal restauranger det finns. Här i Mariefred har krögarna varit superpeppade och biljetterna tog slut väldigt snabbt. Det har varit lite sparsmakat med saker att göra den senaste tiden, säger projektledaren.

Tobias Bergman på Rakstugan tror att restaurangerna kommer att ha färre matplatser i framtiden. 

– Folk kommer inte vilja sitta lika nära okända människor som man gjorde tidigare. Med färre platser får man mer tid för gästerna och kan ge bättre service. Jag tror det håller i sig i flera år, säger Tobias Bergman.

Den 25 september återvänder Moveatkonceptet till Strängnäs. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!