Efter branden på E 20: Nu lagas olycksplatsen med kort varsel

En bil började brinna under färden på E 20 tisdagskvällen.
Detta inträffade strax öster om Läggesta, ungefär två tredjedelar upp i den så kallade Läggestabacken, i riktning mot Stockholm.
Vägarbetet fortsätter nu när platsen måste asfalteras.

Sanering av diesel på E 20 vid Läggesta skedde under onsdagsförmiddagen.

Sanering av diesel på E 20 vid Läggesta skedde under onsdagsförmiddagen.

Foto: Camilla Lillsebbas

Mariefred2024-11-06 14:59

Nyheten i korthet

  • En bil som fraktade 400 liter diesel började brinna på E20 nära Läggesta på tisdagskvällen. Polisen misstänker inte något brott bakom branden.
  • Saneringsarbetet påbörjades sent på tisdagen och beräknas vara klart på onsdag kväll. Under arbetet kommer ett körfält att vara öppet.
  • Trafikverket uppmanar trafikanter att sänka hastigheten och ta det lugnt när de passerar platsen.

Något brottsligt misstänks inte ligga bakom branden som, på grund av att bilen fraktade 400 liter diesel, blev omfattande.

– Larmet kom in vid 20.41 och det var inget vi blev kallade till först. Men senare, vid 21.50, önskades polis till platsen, återberättar Olle Älveroth, presstalesperson för polisen i Region öst.

– Det var mest för att försäkra oss om att det inte var något brott begånget. Vi var på plats och kikade, och kom fram till att det inte gick att styrka brott av något slag.

Saneringsarbetet tog vid sent på tisdagskvällen och beräknas, enligt Trafikverkets hemsida, pågå till 18.00 på onsdagen.

– Det är nog lite väl optimistiskt, konstaterar Peter Miinalainen, projektledare underhåll på Trafikverket i Region öst.

– Asfalten har tagit skada. Den måste fräsas och sedan ska ny beläggning på. Den processen kommer inte igång förrän klockan 16, berättar han vidare.

Hur stort område handlar det om?

– Båda körfälten i cirka 20 meter, är vad jag har hört.

Under arbetet kommer dock ett körfält att vara öppet.

undefined
Under eftermiddagen och tidig kväll kommer ett körfält i taget att vara öppet medan vägbanan fräses och får ny beläggning.

– Man får räkna med en rejäl sänkning från de 120 kilometer/timmen som normalt gäller. Exakt vad som gäller vet jag inte. Men det kommer att vara väl skyltat för trafikanterna, säger Peter Miinalainen.

Har du någon hälsning till alla som ska åka förbi platsen?

– Vi behöver göra det här arbetet, så sänk hastigheten och ta det lugnt.

Varför just klockan 16, det kan ju påverka rusningstrafiken?

– Det beror på tillgängligheten. Det är inte alltid så lätt att få tag på fräsar och på asfalt. Så det kunde ha dröjt betydligt längre.

Beläggningen behöver svalna innan båda körfälten kan hållas öppna samtidigt.

Dieseln rann ut på vägen och i den breda mittremsan mellan de båda vägbanorna. När tidningen var på plats vid 10-tiden på onsdagsförmiddagen höll en grävmaskin på att gräva upp förorenade massor.

– Ja, vi eller snarare vår entreprenör grävde i en slänt, bekräftar Peter Miinalainen.

Tidningen har även sökt miljöenheten på Strängnäs kommun för en kommentar om händelsen.

– Ibland om räddningstjänsten klarar allt själv så brukar de inte kalla in oss, säger Sara Andersson på miljökontoret under onsdagen. Enligt henne har troligen ingen från enheten varit på plats under dagen i samband med det pågående saneringsarbetet. Tidningen har även sökt Lena Strömvall, miljöchef på Strängnäs kommun, utan framgång.

Karta: Här inträffade olyckan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!