Elevernas kunskaper firas av hela skolan

Skolans utvecklingssamtal har verkligen utvecklats. Mariefreds skola ställde till med en tredagarsfest, där eleverna och deras kunskaper var självklara huvudpersoner.

Mariefred2016-10-28 06:02

Minns du de där samtalen, när läraren skulle berätta för mamman eller pappan hur det går för eleven i skolan? Dagens utvecklingssamtal kan vara något helt annat. Exempel på det har visats upp på Mariefreds skola de två senaste veckorna.

– Det här är jätteroligt. Jag är van vid väldigt inrutade samtal där läraren pratar utifrån någon punktlista. Nu sitter hon här och berättar själv hur det går för henne i skolan, säger Desiré Ekström som var på utvecklingssamtal med dottern Nova Lindberg på måndagseftermiddagen.

När Desiré Ekström och de andra föräldrarna kom till skolan möttes de av brinnande marschaller utanför portarna, musik i högtalarna och en kafeteria som verkligen bullat upp med godsaker. Evenemanget kallas Kunskapsfestival, något som också bidrar till den högtidliga stämningen.

Det är barnen själva som har bjudit in sina föräldrar. De har fått välja på tre tillfällen, och dessa dagar har all personal på Mariefreds skola varit på plats för att genomföra höstens utvecklingssamtal.

– Det tar bort ensamarbetet för lärarna mörka höstkvällar. Det är också ett manifest, lärare och föräldrar är på skolan samtidigt och alla jobbar mot samma mål, säger rektor Eric Rudholm.

Tillbaka till klassrummet och Nova Lindberg, som är den som leder samtalet. Hon berättar vilka ämnen klassen har arbetat med, ger exempel på vad hon har lärt sig och hur det går med de mål som hon och läraren satte upp vid det förra utvecklingssamtalet. Ett av Nova Lindbergs mål var att lära sig fler engelska ord, och det tycker hon att hon har lyckats med.

– Jag har läst i en bok, lyssnat på radio och skrivit av ord tills jag kan dem, berättar hon och säger till sin mamma att hon nu vill berätta om sina nya mål.

– Jag vill bli säkrare på problemlösning och huvudräkning. Och bli bättre på stavning, stor bokstav och punkt, läser hon ur sin individuella utvecklingsplan.

Elevledda utvecklingssamtal är något som blir allt vanligare. På Mariefreds skola tjuvstartade några klasser redan förra läsåret, men från och med den här hösten är det modellen som tillämpas rakt igenom. Klassläraren Eleonor Thorsell gillar förändringen men berättar att den nya sortens utvecklingssamtal kräver mer jobb i förväg, då hon lägger mycket tid på att förbereda samtalet med var och en av eleverna.

Enligt Eric Rudholm ska modellen ändå avlasta lärarna:

– Tydliga mål ger delaktiga elever. Det är mindre jobb med att ha 25 elever som driver på sin egen kunskapsutveckling än att som lärare dra 25 elever, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!