– Välkommen till upproret på Violavägen.
Maj-Britt Magnusson, 83, tar emot med termos och hembakat. Men de senaste dagarna har eftermiddagsfikat med grannarna på gården präglats av en irriterad diskussion.
Elräkningen för mars månad innehöll nämligen en otrevlig överraskning. En förändring i Sevabs abonnemang gör att varje hushåll nu betalar 3 508 kronor i årlig elnätsavgift i stället för 932 kronor. Det är en ökning på 276 procent, och innebär i snitt ett par hundralappar mer i fast avgift varje månad.
– En enda prishöjning stjäl nästan hela höjningen av pensionen. Elpriset går ju också upp och allt annat har också blivit dyrare. Jag förstår inte att de får lov att göra så här, säger Maj-Britt Magnusson.
Enligt Dan Jisei, marknadsingenjör inom Sevabs elnät, hör de boende på Violavägen till en minoritet som har drabbats negativt. Han säger att de allra flesta gynnas av förändringen, som enligt honom görs för att det ska bli mer rättvist för alla.
Fler av Sevabs kunder än tidigare har nu så kallat fleranvändarpris, som gäller när flera användare delar på en och samma elnätsanslutning. Enligt villkoren gäller priset förenklat för kunder med anläggning på en gemensam elnätsanslutning om minst tre abonnemang, med mätarsäkringar på max 20 ampere och en elanvändning på högst 8 000 kilowattimmar per år.
– Om man undrar varför man har fått det dyrare nu så får man titta närmare på villkoren, om man uppfyller dem. De gamla reglerna kunde också tolkas på fel sätt, så det kan ha gjorts missar tidigare som resulterat i att man egentligen har betalat för lite, säger Dan Jisei.
Maj-Britt Magnusson och hennes grannar ska nu kontakta hyresvärden SFAB. Deras förhoppning är att elnätsanslutningarna kan göras om, så att flera lägenheter delar på en.
– Vi som bor i hyresrätter ska inte behöva betala som om vi bodde i en villa, säger Maj-Britt Magnusson.
Dan Jisei säger att Sevab har förståelse för att berörda kunder är upprörda över förändringen, som för många uppenbarat sig först när den senaste fakturan kom.
– Vi har haft en tidningsannons och publicerat nyheten på vår hemsida. Det blev ett systemfel så att informationen inte gick ut med den förra fakturan. Vi önskar att vi hade nått ut med informationen på ett bättre sätt, åtminstone till de kunder som har fått det dyrare, säger Dan Jisei och informerar att den gruppen kommer att få ett brev nästa vecka.