En vision om mer liv i framtida Mariefred

Företagarföreningen imariefred.nu har storslagna idéer om hur staden kan utvecklas. En vision för år 2030 har tagits fram.

20141218 CL Mariefredsvision 1.jpg

20141218 CL Mariefredsvision 1.jpg

Foto:

Mariefred2014-12-18 17:56

Det började med ett seminarium för styrelsens medlemmar under våren, innan kungsladugården med Grafikens hus brann ner i mars. Vissa justeringar blev nödvändiga – samtidigt som ett parallellt idéarbete inför en eventuell återuppbyggnad i framtiden tog fart – men under hösten har resultatet presenterats för alla medlemmarna.

– Vi fick applåder när vi läste upp den på en av våra nätverksträffar. Efteråt kom folk fram och sa att det där var något bra, berättar Birgitta Groth som är ordförande för imariefred.nu.

Det är många gamla idéer som får nytt liv i föreningens vision, exempelvis tankarna på Munkhagsgärdet och ett kallbadhus. En shuttlebuss som tar besökare och invånare till den allt tätare tågtrafiken är exempel på nya idéer, utifrån nya förutsättningar.

– Jag flyttade hit för 20 år sedan. Gick man ut på stan en eftermiddag var det öken, inte en människa var ute. Nu rör det sig på gator och i butiker. Det är en otrolig utveckling som har skett på den tiden. Personligen så gillar jag utveckling, men jag vet att det finns andra synpunkter. En del vill att Mariefred ska vara som det alltid har varit, säger Birgitta Groth.

I visionen märks att föreningen har tänkt digitalt – ett måste, tror föreningens företrädare. Gästhamnen, som beskrivs som "den bästa i Mälaren", är så populär att båtgästerna måste boka plats i förväg genom en app. Och den som vill ta sig för något kan ta del av stadens mobilt anpassade evenemangskalender.

– Vi tar ett digitalt grepp redan nu, säger styrelseledamoten Fredrik Åström och berättar att en satsning på en ny webbplats är på gång.

Han – som är vd för Gripsholms värdshus – säger att föreningen försöker hänga med i den process som pågår i hela Sörmland, med att stärka besöksnäringen. Ett sätt är att göra destinationerna mer bokningsbara, och att paketera upplevelser.

– Något vi tittar på är hur vi på värdshuset kan sälja upplevelser i kombination med exempelvis Gripsholms slott, eller andra besöksmål i kommunen, säger Fredrik Åström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om